Viva la libertà (2013)

Regie: Roberto Andò | 94 minuten | komedie, drama | Acteurs: Toni Servillo, Valerio Mastandrea, Valeria Bruni Tedeschi, Michela Cescon, Gianrico Tedeschi, Eric Nguyen, Andrea Renzi, Judith Davis, Brice Fournier, Paolo Bessegato, Giulia Andò, Alessandro Averone, Vincenzo Pirrotta, Stella Kent, Massimo De Francovich, Renato Scarpa, Anna Bonaiuto, Marielle de Rocca-Serra, Guillaume Faure, Olivier Martinaud, Tibor Radvanyi, Federico Torre

Acteur Toni Servillo is sinds ‘La grande belleza’ een geliefd acteur. In die film werd het verderf van de stad Rome vereeuwigd. ‘Viva la libertà’ (regisseur Roberto Andò verfilmde zijn eigen boek) pakt het anders aan het viert de vrijheid en het leven. Als in een volksverhaaltje wordt de toeschouwer onder bombastische klassieke muziek de film ingevoerd. Dit is niet zozeer de waarheid die hier gerepresenteerd wordt, maar eerder een ludieke parodie daarop. Met Toni Servillo als grote blikvanger.

Het verhaal. Politiek leider van de Italiaanse oppositie Enrico Oliveri (Servillo) is moe van het wereldje. Zijn partij is bijna ten dode opgeschreven. Zijn politiek assistent Andrea Bottini schaduwt hem waar hij maar kan. Zijn vrouw heeft hij vanwege hun beider drukte al een tijd niet meer gezien. Wanneer Enrico niet komt opdagen bij een bijeenkomst over Europa zijn de rapen dan ook gaar. Hij is gevlucht naar Frankrijk.

In de tussentijd zit Andrea met zijn handen in het haar en probeert hij bij alle machte een oplossing te vinden. Het politiek spel moet namelijk gewoon doorgang vinden. De uitkomst dient zich aan in de persoon van Enrico’s bipolaire tweelingbroer Giovanni (een dubbelrol van Servillo). Omdat niemand de politicus echt goed kent, vormt dan geen probleem. Sterker nog, de halfgekke Giovanni zet vol passie het gehele politiek bestel op zijn kop. Waar zijn broer altijd serieus is – een typisch staatsman -, is zijn bloedverwant constant vrolijk, open en in staat grappen te maken. Die openhartigheid slaat aan bij het volk. Aan de hand van filosofische oneliners zorgt hij langzaam voor een kentering in de parlementaire wereld. Geen politiek gehuichel meer, maar de oprechte waarheid is het devies. Maar wanneer de depressieve Enrico langzaam weer tot zichzelf komt, doemt er een nieuw probleem op voor de partij.

‘Viva la libertà’ introduceert een gekke, politieke wereld die ondanks het overdreven karakter toch raakvlakken heeft met de werkelijkheid. De impasse die in Italië waarachtig heerst, wordt sterk uitvergroot. De persoonsverwisseling is wellicht ietwat te kluchtig, maar daardoor wordt de film nooit al te serieus. En dat werkt best. Aan de andere kant blijven de gebeurtenissen rondom Enrico wat te veel ronddobberen. ‘Viva la libertà’ is gestileerd, maar niet overdreven. Doordat de film de werkelijkheid benaderen wil, blijft de esthetiek binnen te perken. Het is zelfs zo dat ‘Viva la libertà’ de toeschouwer nadrukkelijk een spiegel wil voorhouden. Want, zo stelt Regisseur Andò, de politiek is als het leven zelf. Net als in de cinema wordt de politiek als reflectie van het leven geïntroduceerd. Daar speelt de film handig op in door de vele vergelijkingen tussen film en politiek, die beide als vensters op de wereld dienen.

De verkrampte regels van de Italiaanse politiek die ‘Viva la libertà’ openbaart, zorgen voor veel vermaak. Toch blijft ergens de gedachte hangen dat de film niet kan kiezen tussen onverdeelde kluchtigheid en politiek of menselijk drama. Desalniettemin is het absoluut geen marteling om naar ‘Viva la libertà’ te kijken. Omarm de vrijheid! Met een heerlijke Toni Servillo als reisleider.

Wouter Los

Bioscooprelease: 10 april 2014
DVD-release: 21 oktober 2014