Vogeljacht – Fuglejagten (2012)

Regie: Christian Dyekjær | 90 minuten | familie, drama, komedie | Acteurs: Oliver Metling Søndergaard, Lars Brygmann, Jesper Asholt, Nicolas Bro, Charlotte Fich, Jesper Langberg, Georg Hvidtfeldt Treschow, Nicoline Rubow Sharma, Anders Hove, Kresten Andersen, Christian Konradsen, Rasmus Lind Rubin, Maria Christine Jarltoft, Lasse Leo Ehn, Simon Selin Skjoldborg, Sebastian Klein

Victor en zijn vader delen een grote passie: het spotten van vogels. Traditiegetrouw doet Victor elk jaar mee aan een voor jonge vogelaars uitgeschreven wedstrijd, en traditiegetrouw is de winnaar Victors rivaal Daniël. Maar omdat Daniël dit keer een gebroken been heeft (hij is uit een vogelkijktoren gevallen), denkt Victor wel een kans te hebben. En dat is wel nodig: met de hoofdprijs, een reis voor twee personen naar de Bosporus, hoopt de twaalfjarige jongen zijn vader op te beuren. Victors moeder heeft ‘een crisis’ en woont nu samen met niemand minder dan de vader van Daniël, al net zo’n blaaskaak als zijn zoon. Als blijkt dat Daniël toch met de wedstrijd meedoet, moet Victor alles op alles zetten om te winnen. En dat besluit blijkt verregaande gevolgen te hebben, zelfs op internationaal niveau…

Het scenario van het Deense ‘Vogeljacht’ (‘Fuglejagten’) zit redelijk tot goed in elkaar. Lang niet alles en iedereen is voorspelbaar en dat pleit zeker voor de film. De relatie met Victor en zijn vader is bijvoorbeeld nogal onconventioneel: de rollen lijken soms omgedraaid. Victor moet zich veel volwassener voordoen dan hij is, terwijl Victors vader zich soms als een klein kind gedraagt. Dat levert ongemakkelijke situaties op en geeft de film een serieuzere lading. Daarentegen werkt de verhaallijn, waarin een meisje steeds wisselt van voorkeur voor een van de twee jongens, niet erg goed. Haar personage lijkt er alleen maar in verwerkt te zijn om de film ook aantrekkelijk te maken voor meisjes, maar het plotlijntje leidt alleen maar af. ‘Vogeljacht’ heeft dat ook helemaal niet nodig, want ook meisjes zullen zich kunnen identificeren met de onzekere hoofdpersoon en zijn wens om zijn vader gelukkig te zien én om erbij te horen.

De regisseur en scenarioschrijver, Christian Dyekjær, was als kind zelf fanatiek spotter en die ervaring past hij uitstekend toe. Het inzicht in die wereld maakt het sfeertje in ‘Vogeljacht’ authentiek. De personages worden met liefde, maar ook met een beetje zelfspot neergezet. De film speelt zich af in een mooi natuurgebied in Denemarken en de camera maakt daar goed gebruik van. ‘Vogeljacht’ is een amusante familiefilm, waarin een klein leugentje onverwacht uitgroeit tot enorme proporties.

DVD-release: 25 maart 2013