Voleurs de chevaux (2007)

Regie: Micha Wald | 85 minuten | drama, avontuur, familie | Acteurs: Gregoire Colin, Dupont Francois-Rene, Adrien Jolivet, Gregoire Leprince-Ringuet, Corentin Lobet, Igor Skreblin, Mylene St-Sauveur

Broederliefde in zijn puurste vorm, dat is wat Micha Wald ons in deze film laat zien. Terug naar de basis van alles. Zowel in de familieliefde, als in een oergevoel van wraak en agressie. Ook de verhaallijn, gesitueerd in een negentiende-eeuws Oost-Europa, is eenvoudig opgezet. Het is een basis waar langzaamaan omheen gebouwd wordt. Deze basis en puurheid wordt nog eens extra onderlegd door de rol die de natuur en muziek spelen in ‘Voleurs de chevaux’. Volle kleuren, het ruisen van de wind door de bomen en de blaasinstrumenten van Stephan Micus die je tegemoet komen, laten je het avontuur en de sprookjesachtige doch eenvoudige sfeer perfect proeven. Naarmate de film vordert, krijgt het personage Jakub, broer van Vladimir, steeds meer vorm. Er wordt, zoals gezegd, om de basis van zijn personage heen gebouwd. Hij groeit uit tot iemand die weet wie hij is. Om hiertoe te komen heeft hij zijn broer nodig, om in te zien dat hijzelf de sterkste is.

Net als Jakub krijgt Elias, eerst onderdrukt door zijn broer Roman en als zwakste voorgesteld, in de loop van het verhaal een helder beeld voor ogen van wat hij wel en niet wil. De tegenstellingen binnen de twee broederstellen zijn subtiel aangebracht en toch zeer helder. Even lijkt Wald van deze subtiliteit af te wijken, wanneer Vladimir instort in het Kozakkenkamp en zich bijna als geestelijk gehandicapte voordoet. Waar het acteerwerk over het algemeen realistisch overkomt, wordt op dit punt overgeacteerd. De strijd tussen de Kozakkenbroeders en de vrijbuiterbroeders Roman en Elias is net zo helder en aangrijpend als de strijd tussen de broers onderling. Het is een strijd van het goede tegen het kwade waarin beide partijen uiteraard denken het ‘goede’ te belichamen. Als familie ga je voor elkaar door het vuur. De gehele film door wordt dit ideaal sterk benadrukt. Broers die elkaar in de barse tijden een hart onder de riem steken en daardoor op de been blijven. De intimiteit die hier mee gepaard gaat is prachtig. Bij je broer in bed kruipen omdat je het koud hebt, een innige omhelzing, het gebeurt tegenwoordig niet zo snel meer vanwege eventuele vreemde reacties van de buitenwereld. De rauwheid van de film maakt dat je gespannen blijft kijken. De onderdrukking en de onderlinge haat en nijd in het Kozakkenkamp die Jakub en Vladimir ervaren is hard, maar daardoor echt. De gevechten en achtervolgingen zijn heftig en ondanks de voorspelbaarheid dat Jakub niet zal sterven spannend. De wilskracht waarmee Jakub zich probeert te bewijzen in het kamp is indrukwekkend en vertederend tegelijk. Hij jaagt naar alle macht een jongensdroom na, die misschien alleen tot een teleurstelling zal leiden.

Het struinen door de bossen en het stelen van de paarden, de taak van Roman en Elias, neemt je mee in zijn avontuurlijkheid. Hoewel het paardengefluister van Elias niet heel erg geloofwaardig aandoet, blijf je geboeid door de natuur om de personages heen en de pure vorm van overleven. Want naast hun idealen die soms moeilijk te verwezenlijken zijn, is dat wat alle vier de broers doen: overleven, niet meer dan dat. En dat neem je ze ook niet kwalijk. Je geniet van hun doelloos zwerven door de natuur en het zo nu en dan bezoeken van wat dorpsfeesten, zonder enig ander doel dan leven en elkaar laten leven. Gezegd mag worden dat ‘Voleurs des chevaux’ in al zijn puurheid een echte mannenfilm is over jezelf bewijzen, haantjesgedrag en wraak. Vrouwen spelen een marginale en conservatieve rol. Zij zijn er om te troosten en te verzorgen. Toch is dit geen groot bezwaar in het perspectief en tijdsbeeld van deze film bekeken. Wald wil ons echte broederliefde laten zien en dat is hem gelukt.Twijfel blijft dan over de titel. Waarom wordt hierin zo de nadruk gelegd op het stelen van de paarden. Wil de regisseur het luchtig houden, of vindt hij dat de paardendieven de rode draad vormen voor dit verhaal. De film lijkt veel belangrijkere thema’s te hebben zoals familieliefde, strijd en wraak. Een interessant punt dat niet wegneemt dat Wald een pakkende film op het doek heeft gekregen, die je meevoert naar een idealistische, avontuurlijke wereld.

Jard Diederiks

Bioscooprelease: 13 december 2007