Vrooom, vrooom, vrooom! (1995)

Regie: Melvin Van Peebles | 29 minuten | korte film, fantasie | Acteurs: Richard Barboza, Dewar Zazee, Laura Lane, Kim Smith, William ‘Spaceman’ Patterson, Ted Hayes, Asha Jenkins, Reggie Osse

Leroy is een wat sullige tiener, vertolkt door een acteur die ouder is als zijn personage voor moet stellen. Gehuld in een tuinbroek waarvan een bandje slordig loshangt, is hij overduidelijk niet op zijn plaats in het groepje hippe, aantrekkelijke jongeren, dat zich uitstekend vermaakt op een tuinfeestje. Er wordt gedanst en gelachen en Leroy bekijkt het allemaal geamuseerd van een afstandje. Nergens blijkt dat hij graag mee wil doen, daarvoor ontbreekt het bij Richard Barboza, die de rol van Leroy op zich neemt, aan talent. Hij smeekt nog wel even of hij mee mag naar het meer, waar het groepje gaat ‘skinny dippen’, maar ze laten hem om niet mis te verstane wijze blijken dat zijn gezelschap niet gewenst wordt.

Even later is Leroy thuis, en wordt hij berispt door zijn vader. “Wat een puistjes heb je toch, jongen! Het wordt tijd dat je een vriendinnetje krijgt, want dan gaan ze tenminste weg. En leer eens jezelf wat beter te kleden!” Dat laatste is komisch, omdat zijn vader precies hetzelfde aanheeft als zijn zoon. Als Leroy een oud vrouwtje van de weg afduwt vlak voor ze door zijn “vrienden” overreden zou worden, verandert zijn leven. Het vrouwtje blijkt over magische krachten te beschikken en Leroy mag een wens doen (wegens bezuinigingen is het aantal teruggeschroefd van drie naar een). Hij hoeft het niet te zeggen wat zijn liefste wens is, want “ik ben zelf ook jong geweest, ik weet heel goed wat jij wil”, aldus het vrouwtje.

En inderdaad, die avond als Leroy zich op de afgesproken plek begeeft, staat daar een glimmende gloednieuwe motor te wachten. Leroy neemt het ding mee voor een ritje en wat schetst zijn verbazing als halverwege de reis de motor begint te veranderen in een vrouw! Leroy kan zijn geluk niet op, de twee wensen die hij had zijn samengesmolten tot een wens! Jammer alleen dat hij er met niemand over mag praten…

Teleurstellende aflevering uit de ‘Tales of Erotica’ collectie. Het begin is nog veelbelovend in de scène met de vrolijke en sensueel dansende jongeren. Jammer genoeg is Leroy geen sympathiek personage, hij weet zelfs geen medelijden op te wekken. De scènes waarin hij de vrouw/motor berijdt zijn zo overduidelijk nep, dat er geen enkele prikkeling van uit gaat, hoogstens irritatie. Daarbij komt nog dat de geluidstrack niet gelijktijdig opgenomen lijkt te zijn, waardoor een onnatuurlijk geheel ontstaat. De kreten van genot die door Leroy en zijn partner worden geslaakt zijn enkel lachwekkend.