Waar is Knoester?-Knerten i knipe (2011)

Regie: Arild Østin Ommundsen | 71 minuten | familie | Acteurs: Adrian Grønnevik Smith, Åsleik Engmark, Pernille Sørensen, Jan Gunnar Røise, Petrus Andreas Christensen, Andreas Cappelen, Trond Fausa, Minken Fosheim, Nils Jørgen Kaalstad, Amanda Jean Kvakland, Sampda Sharma

Beste maatjes Junior en Knoester beleven een heel nieuw avontuur in ‘Waar is Knoester?’. Dit is al weer de derde film over het onafscheidelijke Noorse duo, na ‘Knoester’ (2009) en ‘Knoester & Berkelientje’ (2010), gebaseerd op de boeken van Anne-Cath. Vestly. De trilogie speelt zich af in het Noorwegen van de jaren zestig en is daardoor voor veel volwassen kijkers vooral een verzameling fijne terugblikken op hoe het vroeger was. Voor kinderen – voor wie de films eigenlijk bedoeld zijn – is het ontbreken van afleiding als computers, mobiele telefoons en dergelijke eveneens prettig omdat er nu volledig op de belevenissen geconcentreerd kan worden.

Junior is een jongetje van een jaar of zeven, dat net als de meeste van zijn leeftijdsgenootjes een grote fantasie heeft. Na de verhuizing naar het platteland in het eerste deel, zijn Juniors ouders toch weer toe aan het leven in een grotere stad. Verdrietig moet Junior afscheid nemen van zijn vriendinnetje Tiny, maar grootmoedig als het meisje is staat ze haar takkenvriendinnetje Berkelientje af aan Junior, want Knoester en Berkelientje horen immers bij elkaar. Niet lang na de verhuizing is er gezinsuitbreiding op komst: nee, niet Junior krijgt een broertje of zusje: Knoester wordt vader! Juniors lieve moeder speelt het spelletje gewillig mee, maar Juniors vader maakt zich zorgen over zijn zoon: zou het niet beter zijn als Junior wat meer sociale contacten opdeed? Junior speelt immers liever met Knoester dan met de andere kinderen in de buurt, door wie hij zich maar geïntimideerd voelt. Sterker nog: Knoester en Junior spreken af dat ze nooit andere vriendschappen zullen sluiten: ze hebben genoeg aan elkaar. Maar dan verdwijnt Knoester plotseling. Junior zet alles op alles om zijn vriendje terug te vinden. Maar soms als je iets zoekt, vind je ineens iets heel anders… een baby bijvoorbeeld. Hoe zal dit avontuur aflopen?

‘Waar is Knoester’ loopt net als de voorgaande twee films over van de charme. De personages zijn aimabel en nergens een karikatuur, iets wat in andere films voor deze leeftijdscategorie wel eens anders is. De politie-agent leunt wel ietwat tegen die grens, maar gaat er door het goed geschreven scenario niet overheen. De spanning en humor is prima gedoseerd, en vooral elke grappige opmerking van Knoester is een schot in de roos. De aankleding is subliem (let bijvoorbeeld op Juniors trui in de openingsscène!). Je kunt je vraagtekens zetten bij het soms wat naïeve gedrag van de ouders en de snelheid waarmee conflicten tot een goed einde gebracht worden; maar eigenlijk is dat kritiek om niets: dit is een kinderfilm en voor een kinderfilm – ook voor piepjonge kinderen – vinkt ‘Waar is Knoester?’ alle vakjes keurig af. Dik in orde.

Bioscooprelease: 26 september 2013
DVD-release: 22 april 2014