Waiting… (2005)

Regie: Rob McKittrick | 94 minuten | drama, komedie | Acteurs: Ryan Reynolds, Anna Faris, Justin Long, David Koechner, Luis Guzmán, Chi McBride, John Francis Daley, Kaitlin Doubleday, Rob Benedict, Alanna Ubach, Vanessa Lengies, Max Kasch, Andy Milonakis, Dane Cook, Jordan Ladd, Emmanuelle Chriqui, Wendie Malick, Monica Monica, Travis Resor, J.D. Evermore, Clay Chamberlin, Skyler Stone, Melissa Morgan, Don Brady, Anne Ewen, Pat Hazell, Jordan Werner, Skylar Duhe, Ann Marie Guidry, Lauren Swinney, Wayne Ferrara

Als er één les geleerd kan worden door het kijken naar ‘Waiting…’ is dat wel dat je altijd aardig moet blijven tegen het bedienend personeel in een restaurant. After all… zij bepalen wat je op je bord krijgt en weet jij of die lekkere saus geen klodder spuug bevat, kun jij zien of die sappige biefstuk niet bestrooid is met roos in plaats van kruiden…? ‘Waiting…’ is een leuke komedie over het werken in een restaurant en met een behoorlijke lading humoristische one-liners en scènes is het niet alleen een aanrader voor mensen in de horeca. De film doet in de verte denken aan ‘Clerks’ van Kevin Smith, maar heeft gelukkig ruim voldoende in zich om op zichzelf te staan. Het is alleen jammer dat het begin nogal zwak is, het duurt ruim een half uur voor de film op gang komt. Als je de neiging hebt om de film in het eerste deel stop te zetten, niet doen, want het wordt écht leuker.

Ryan Reynolds speelt Monty, een zelfverzekerde coole jongeman die een rondleiding door het restaurant geeft aan de nieuwe medewerker, Mitch (John Francis Daley). Slim bedacht, want op deze manier wordt het restaurant Shenaniganz ook bij de kijker geïntroduceerd. Hoewel Mitch geen grote rol heeft, identificeert de kijker zich het meest met hem, vanwege de bizarre werkomgeving die hij (en het publiek) leert kennen. Stel je voor dat je op je eerste werkdag te horen krijgt dat het belangrijkste is dat je geen problemen moet hebben om je geslachtsdeel aan je collega’s te tonen! Mitch houdt zich echter goed en maakt langzamerhand kennis met het overige, kleurrijke, personeel van Shenaniganz. Beste vriend van Monty is Dean (Justin Long uit ‘Jeepers Creepers’). Dean is een intelligente jongen die net te horen heeft gekregen van zijn moeder dat een oude klasgenoot van hem zojuist afgestudeerd is in de electrotechniek. Dat zet Dean aan het denken, hij werkt al vier jaar in het restaurant en wordt het niet eens tijd dat hij iets anders gaat doen met zijn leven? Bishop (Chi McBride) is de afwasser en analyseert op prima wijze de psychologische kanten van het restaurantwezen. Rob Benedict speelt de onzekere maar sympathieke Dan, die moeite heeft met plassen in openbare toiletten en die verliefd is op een collega (die overigens niet in beeld komt). Luis Guzmán heeft ook een hilarische rol als kok die met regelmaat van de klok per ongeluk eten laat vallen en die goed is in het verleiden van de prachtige Danielle (Jordan Ladd)… wat ziet ze in hem? De eveneens aantrekkelijke Vanessa Lengies heeft een grappige rol als het minderjarige sletje Natasha, die het dolgraag met Monty wil doen, maar die haar hand ook niet omdraait voor het versieren van de baas, Dan (David Koechner). Andere vrouwelijke rollen zijn er voor Alanna Ubach, die érg grappig is als de gefrustreerde Naomi. Anna Faris speelt de rol van Serena, met wie Monty ooit een korte relatie heeft gehad. Haar karakter én dat van Amy (Kaitlin Doubleday) komen niet zo goed uit de verf. Dan zijn er nog de twee stoners T-Dog (Max Kasch) en Nick (Andy Milonakis), die dromen van een rapcarrière en die overeenkomsten vertonen met Jay en Silent Bob uit de Kevin Smith films. Een keur aan bijzondere figuren dus en erg overtuigend in beeld gebracht, het voelt alsof ze inderdaad al jaren collega’s zijn.

Het bedienend personeel zorgt met elkaar voor heel wat grappige dialogen. Ook de interactie met de gasten in het restaurant staat garant voor veel komische situaties en gedurende de film ga je echt met een aantal personages meeleven en hoop je dat ze de juiste keuzes zullen maken. De zuipscènes tijdens het feest en de rode draad van het penisspel geven de film een puberaal imago, maar ook als je die leeftijd allang gepasseerd bent is de film aan te raden. Vulgair? Zeker weten! Natuurlijk zie je een aantal grappen al van ver aankomen, maar als het moment daar is, dan zul je onwillekeurig toch lachen. Knap voor een debuut, want dit is Rob McKittricks eerste film. Een regisseur om in de gaten te houden.