Walesa, Man of Hope – Walesa. Czlowiek z nadziei (2013)

Regie: Andrzej Wajda | 127 minuten | biografie, drama | Acteurs: Robert Wieckiewicz, Agnieszka Grochowska, Iwona Bielska, Zbigniew Zamachowski, Maria Rosaria Omaggio, Ewa Kolasinska, Miroslaw Baka, Michal Czernecki, Remigiusz Jankowski, Wojciech Kalarus, Piotr Probosz, Marcin Hycnar, Maciej Marczewski, Maciej Konopinski, Cezary Kosinski, Marcel Glogowski

‘Walesa, Man of Hope’ is een conventionele, maar intrigerende en opzwepende biopic over de Poolse Lech Walesa, die het in de jaren 70 van dokwerker tot vakbondsleider van miljoenen arbeiders schopte en uiteindelijk in de presidentszetel eindigde. Na WOII valt Polen onder het gezag van de Sovjet-Unie. In de jaren 70 heerst in het land een diepe depressie, prijzen stijgen gestaag en de lonen zakken naar een dieptepunt. Walesa, een man van het volk, werpt zich op als leider van een nationaal verzet tegen het communistische regime. Hij weet een broodnodige brug te vormen tussen de arbeiders en de activistische intellectuelen. Na verschillende keren gevangengezet te worden door het regime wint hij in 1983 de Nobelprijs voor de vrede en zal hij uiteindelijk de eerste democratisch verkozen president van Polen worden.

‘Walesa, Man of Hope’ is van de hand van één van Polens meest gevierde regisseurs, Andrzej Wajda. Met deze film maakt hij eindelijk de trilogie af die hij begon met ‘Man of Marble’ en ‘Man of Iron’, respectievelijk gemaakt in 1977 en 1981. In zijn totaliteit laat de trilogie de reis vanaf het stalinisme tot aan de vrijheid die ze vandaag verdiend hebben zien.

‘Walesa, Man of Hope’ heeft een slimme structuur. Het verhaal wordt gekaderd aan de hand van een interview dat de notoire Italiaanse journaliste Oriana Fallaci van Walesa afnam. Oude archiefbeelden van stakingen, protesten en voedseltekorten worden knap in de film verweven. Ook Walesa’s gezinsleven (hij was een vader van acht kinderen) speelt een belangrijke rol in het verhaal. Zo opent de film met een pracht van een scène waarin Walesa de voeten van zijn hoogzwangere vrouw in een kuipje in de keuken wast. De beroemde Pool wordt door dit soort taferelen, die gebaseerd zijn op de onlangs gepubliceerde memoires van mevrouw Walesa, erg menselijk.

Robert Wieckiewicz zet een, hoewel typische, erg sterke vertolking van Walesa neer. Je zou hem overdreven theatraliteit kunnen verwijten, maar Lech Walesa was en is nu eenmaal een theatrale man. Wieckiewicz weet heel goed het onvermoeibare leeuwenhart van deze Nobelprijswinnaar en ex-president over te brengen. De Poolse punksoundtrack geeft heel goed het sentiment van de film weer. In combinatie met de oude beelden van dokken en mijnen schetst ‘Walesa, Man of Hope’ een accuraat beeld van de atmosfeer van woede en repressie die in het Polen van de jaren 70 heerste.

Niet alleen is deze film zo goed dankzij zijn historische waarde (de Poolse geschiedenis blijft immers relatief onbekend bij ons), in veel meer opzichten is ‘Walesa, Man of Hope’ echt een genot. De ontwikkeling van boze arbeider tot charismatisch verzetsleider wordt uitzonderlijk goed overgebracht en Lech Walesa wordt neergezet als een humoristisch en boeiend personage. Het spat ervan af dat de drijvende kracht achter deze film passie is, dit is een verhaal dat vroeg of laat verteld moest worden. Het is een groot geluk dat Wajda, grootmeester van de Poolse cinema, deze taak op zich heeft genomen want het resultaat is een bijzonder meeslepende film geworden.

Esca van Blarikom

Bioscooprelease: 5 maart 2015
DVD-release: 9 juni 2015