Walk on Water (2004)

Regie: Eytan Fox | 104 minuten | drama, thriller | Acteurs: Lior Ashkenazi, Knut Berger, Carolina Peters, Gidon Shemer, Carola Regnier, Hans Zischler, Ernest Lenart, Eyal Rozales, Yousef ‘Joe’ Sweid, Imad Jabarin, Sivan Sasson, Nataly Szylman, Hugo Yarden, Joshua Simon, Tom Rahav, Imke Barnstedt

‘Walk on Water’ is zeer de moeite waard. Regisseur Fox (‘Yossi and Jagger’ (2002)) neemt veel hooi op zijn vork, maar levert een boeiende film af. Het thema is intrigerend. Hoe denken Israëli’s over Palestijnse zelfmoordcommando’s, hoe denken ze over Duitsers, hoe gaan jonge Duitsers om met het verleden en wat gebeurt er als een doorgewinterde Mossad-agent wordt geconfronteerd met een idealistische, jonge Duitser die sympathie heeft voor de Palestijnse zaak?

Fox neemt ruim de tijd om dit allemaal uiteen te zetten. ‘Walk on Water’ is geen soepel lopende Hollywood-thriller, alhoewel er wel degelijk spannende scènes in zitten. Het verhaal wordt nogal traag verteld, maar hoe langer de film duurt, des te meer je geïnteresseerd raakt in wat de hoofdpersonen beweegt. Er bestaan eigenlijk geen good guys of bad guys in deze film, behalve dan de bejaarde Nazi. De essentie is eerder: iedereen heeft wel een reden om de tegenpartij te haten en dood te willen. Dat geldt zelfs voor de idealistische, jonge Duitser, zoals op een gegeven moment blijkt. Wie hij haat, wordt in de loop van het verhaal duidelijk en het zou zonde zijn om het hier te verraden, want dan mis je als kijker een leuke, verrassende wending.

Bijzonder knap is dat Fox de toon van de film licht weet te houden. De onderwerpen zijn zwaar, de gebeurtenissen liegen er niet om, maar toch is het een warme, af en toe zelfs grappige film. Minpuntje: de jonge Duitsers in dit verhaal zijn wel erg naïeve hippies en de rol van Carolina Peters is op zijn zachtst gezegd ééndimensionaal, maar de jonge Duitse acteurs en actrices hebben, zoals Fox in een interview zegt, invloed gehad op het script om hun karakters levensecht te maken, dus blijkbaar bestaan er in Duitsland echt dit soort nieuwe, ouwe hippen. Je moet het geloven.

Groot pluspunt: Lior Ashkenazi in de hoofdrol. Hij is een geweldig acteur, in ieder geval in deze film. Met één oogopslag weet hij een heel verhaal te vertellen. Kortom: ‘Walk on Water’ is geen film voor fanatici. Fox spreekt zich niet uit voor de ene of de andere partij. Hij laat het gewoon allemaal zien en zo worden de beste films gemaakt. Een aanrader voor mensen die niet naar de bioscoop gaan voor een adrenalinekick, maar graag een intelligent gemaakte film zien, die hen aan het denken zet.

Hugo Visser

Bioscooprelease: 11 augustus 2005