Walking with Dinosaurs – The 3D Movie (2013)

Regie: Barry Cook, Neil Nightingale | 87 minuten | animatie, actie, familie | Originele stemmencast: John Leguizamo, Justin Long, Tiya Sircar, Skyler Stone, Charlie Rowe, Angourie Rice, Michael Leone | Nederlandse stemmencast: Johnny Kraaijkamp jr., Freek Vonk, Georgina Verbaan

Sinds de paleontologische wetenschap zich gaandeweg de negentiende eeuw serieus begon te ontwikkelen en er steeds meer resten van prehistorische giganten werden opgegraven door fossielenjagers als de legendarische Amerikaanse kemphanen Edward Drinker Cope en Othniel Charles Marsh (die elkaar het licht in de ogen niet gunden en een hevige concurrentiestrijd uitvochten om de beste en mooiste vondsten), kunnen dinosauriërs al rekenen op de warme belangstelling van een breed publiek. Met name kinderen zijn vaak mateloos gefascineerd door de prehistorische reuzen, dieren die de verbeelding tarten en qua formaat en voorkomen amper te vergelijken zijn met de meeste hedendaagse levensvormen.

Ook film- en televisiemakers weten al een tijdje dat dinosauriërs potentiële goudmijntjes zijn, wat reeds heeft geresulteerd in behoorlijk wat films en series van vaak wisselende kwaliteit. Een van de beste dinoproducties aller tijden is de BBC-serie “Walking with Dinosaurs”, een visueel verbluffende documentairereeks die in 1999 voor het eerst te bewonderen was. Hoewel de film ‘Walking with Dinosaurs – The 3D Movie’ wel dezelfde titel draagt als de vermaarde serie, is de prent toch grotendeels op een andere doelgroep geënt. ‘Walking with Dinosaurs – The 3D Movie’ is namelijk primair een familiefilm, compleet met pratende dinosauriërs, een voorhistorische vogel als verteller, een liefdesverhaaltje en een bescheiden dosis tederheid en dramatiek. De prent is opgebouwd rondom hoofdpersoon Patchi, een jonge Pachyrhinosaurus die op zijn weg naar volwassenheid een aantal flinke tegenslagen en uitdagingen moet overwinnen. Zo heeft hij heel wat te stellen met zijn van zelfvertrouwen blakende en naar een toekomstige leidersrol smachtende machobroer Scowler, maar liggen er ook constant gevaren op de loer in de vorm van roofdinosauriërs als de grote Gorgosaurus, vliegende roofreptielen (pterosauriërs) en de kleine, maar o zo intelligente Troodon.

Visueel ziet ‘Walking with Dinosaurs – The 3D Movie’ er zonder meer fantastisch uit. Er is overduidelijk heel veel tijd en aandacht aan het uiterlijk van de dinosauriërs geschonken. De met behulp van computermodellen tot leven gewekte prehistorische creaturen zien er zo levensecht uit dat je de spieren van de dieren onder de huid ziet bewegen. Natuurlijk is het altijd gissen naar de kleuren en vorm van de schubben en veren waarmee de meeste dinohuiden waren bedekt, maar alle dinosauriërs in ‘Walking with Dinosaurs – The 3D Movie’ zien er zeker geloofwaardig uit. Veel uiterlijkheden van de prehistorische hoofdrolspelers zijn deels ontleend aan hedendaagse voorbeelden uit de dierenwereld, zoals de fazantachtige kleurstelling van de erg op een vogel lijkende Hesperonychus en het hagedisachtige voorkomen van de vleesetende Gorgosaurus. De indrukwekkendste scènes zijn de delen waarin we de gigantische dinokuddes op zeer realistische wijze door de indrukwekkend ogende landschappen van prehistorisch Noord-Amerika zien trekken. De driedimensionale insteek versterkt in dit geval duidelijk het overweldigende effect van de beelden.

Hoewel ‘Walking with Dinosaurs – The 3D Movie’ in visueel opzicht mensen van diverse leeftijdsgroepen zal kunnen bekoren, is het verhaal wel primair op kinderen gericht. Zeker de Nederlandse versie, onder meer met Johnny Kraaijkamp jr. als de sprekende Alexornis, Freek Vonk als populair-wetenschappelijke voice-over en Georgina Verbaan als het dinoliefje van Patchi, is soms vrij kinderlijk en marketingtechnisch vooral op jongetjes en hun ouders gericht. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar de merknaam ‘Walking with Dinosaurs’ en de trailer kunnen andere verwachtingen wekken. Bovendien bevat de film ook wel een paar momenten – denk bijvoorbeeld aan de scène waarin de ouders van Patchi worden aangevallen door een stel Gorgosaurussen – die voor de kleinere toeschouwers in de zaal juist weer wat aan de enge kant kunnen zijn. Toch is ‘Walking with Dinosaurs – The 3D Movie’ door de bank genomen een leuke familiefilm en een fraaie kruisbestuiving van techniek en entertainment, verrijkt met een vleugje wetenschap.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 19 december 2013
DVD- en blu-ray-release: 16 mei 2014