Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit (2005)

Regie: Steve Box en Nick Park | 85 minuten | komedie, animatie, familie | Originele stemmencast: Peter Sallis, Ralph Fiennes, Helena Bonham Carter, Peter Kay, Liz Smith, Nicholas Smith, John Thomson

Wallace en Gromit zijn terug. Deze keer niet met een kort filmpje: ze spelen de hoofdrol in een 85 minuten durende speelfilm. De film, ‘Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit’, is geen vervolg op de populaire Wallace & Gromit trilogie. Het duo beleeft dit keer een totaal nieuw avontuur. Voor wie de twee niet kent: Wallace is een malle uitvinder die handelt voordat hij denkt. Zijn hond Gromit is intelligent, bedachtzaam en redt zijn baasje steeds opnieuw uit gevaarlijke situaties. Wallace ziet dat niet in, hij denkt dat hij de slimste is.

Wallace en Gromit beginnen een nieuw bedrijf: Anti-Pesto. Hun buurtgenoten, kennissen en vrienden worden al enige tijd belaagd door vrolijke, maar vooral hongerige konijnen. Ze kampen met een konijnenplaag. Moestuintjes zijn in gevaar en keurig bijgehouden grasveldjes zitten plotseling vol gaten. Bovendien is er ook nog eens een grote groentewedstrijd op komst. Inwoners van het dorpje zijn al maanden bezig met het kweken van die enorme wortel of komkommer. De wedstrijd is voor hen heilig. Kortom: de dorpsbewoners zijn radeloos. Wallace is hun redder in nood. Samen met zijn trouwe hond Gromit vangt hij de konijnen, op een diervriendelijke manier. Zijn klanten zijn zeer tevreden. Wanneer hij zijn uitvinding, een apparaat dat het gedrag van levende wezens verandert, op een bunny uittest, gaat er iets gigantisch mis. Het dorp wordt aangevallen door een gevaarlijk wezen dat wel verdacht veel lijkt op een enorm weerkonijn.

In 1998 komt regisseur Nick Park met de 23 minuten durende film: ‘Wallace & Gromit: A Grand Day Out’. Zes jaar lang heeft hij aan de film gewerkt. De film wordt goed ontvangen door het publiek. In 1993 komt Park met de film ‘Wallace & Gromit: The Wrong Trousers’, drie jaar later verschijnt ‘Wallace & Gromit: A Close Shave’ op de markt. De filmpjes duren niet langer dan dertig minuten, waarschijnlijk omdat het maken van de beelden een enorm karwei is. Wallace en Gromit en alle andere karakters zijn namelijk gemaakt van zachte klei. Iedere beweging van de kleifiguurtjes wordt apart gefilmd. Vervolgens worden de shots achter elkaar afgespeeld, waardoor het één geheel wordt. Nick Park sleepte met zijn creaties twee Oscars in de wacht.

Leuk dat veel scènes zijn gebaseerd op bekende Hollywoodfilms. Tijdens het kijken ontdek je er steeds meer. King Kong, als het enorme konijn aan een flatgebouw slingert, Jurassic Park (1993): de enorme wortel die op de auto valt en An American Werewolf in Paris(1997), wanneer het weerkonijn door het bos banjert. De thriller Tremors (1990) lijkt inspiratiebron te zijn voor makers Steve Box en Nick Park.

‘Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit’ is natuurlijk vooral leuk voor kenners. Toch is de film ook een aanrader voor anderen, zowel jong als oud. Al heb je nog nooit van het duo gehoord: de beelden zijn grappig, origineel en lief. Het verhaal is verrassend, want wie maakt er nou een film over een weerkonijn. De makers drijven duidelijk de spot met de o zo bekende weerwolf. ‘Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit’ is een aanrader voor iedereen die houdt van animatie, flauwe humor, leuke stemmetjes en een origineel verhaal.

Redactie Cinemagazine