Warriors (1999)

Regie: Peter Kosminksky | 175 minuten | drama, oorlog | Acteurs: Matthew Macfadyen, Damian Lewis, Cal Macaninch, Ioan Gruffudd, Darren Morfitt, Shaun Dooley, Tom Ward, Sheyla Shehovich, Jodhi May, Branka Katic, Carsten Voigt, Simon Shepherd, Ifan Meredith, Predrag Bjelac, Elizabeth Lovelady, Will Adamsdale, Miki Avdic, Izudin Bajrovic, Amina Begovic, Enis Beslagic, Heather Bleasdale, Sophie Bleasdale, Zen David Bojic, Tony Broughton, Eithne Browne, Jan Cajzl, Wayne Cater, Steve Chaplin, Gregory Chisholm, Deirdre Doone, Alena Filipovic, Nives Frenjo, Ian Gain, Ina Gogalova, Melani Gutteridge, David Hart, Hana Kovacevic, Curt Kreimer, Lana Likic, Suzanne Maddock, Vincent Maguire, Linzi Matthews, Fiona Mollison, Zaim Muzaferija, Christopher Naylor, Nenad Ognjenovic, Ryan Philpott, Joanne Reilly, Joe Renton, Aleksander Seksan, Jasmina Sijercic, Mirna Silajdzic, Mirsad Tuka, Pauline Yates

‘Warriors’ is indringende en indrukwekkende film. Een film over machteloosheid. De machteloosheid van de deelnemers aan de VN-missie in Bosnië. Hun frustraties, wanhoop, woede en angst. En hun schuldgevoelens, later. De film is zo indringend en realistisch omdat Kosminsky het verloop van de VN-missie en de impact daarvan laat zien vanuit het persoonlijke perspectief van vier Britse militairen: luitenant John Feeley (Ioan Gruffudd), soldaat Alan James (Matthew Macfadyen), luitenant Neil Loughry (Damian Lewis) en sergeant Andre Sochanik (Cal Macaninch).

In het begin van de film gunt Kosminski de kijkers een blik op hun leven voor hun vertrek naar Bosnië. Zo zijn de kijkers al met de hoofdpersonen en hun persoonlijke omstandigheden vertrouwd als die in Bosnië aankomen. In Bosnië wordt pijnlijk duidelijk dat de militairen alleen mogen observeren en niets anders dan dat. Hulp bieden aan burgers, hen evacueren of anderzins beschermen tegen de wreedheden van de burgerlegers is immers in strijd met de onpartijdigheid van de VN en dus verboden. Het gedwongen achterlaten van mannen, vrouwen en kinderen in de wetenschap dat ze het waarschijnlijk niet zullen overleven, leidt tot heftige gevoelens van onmacht en frustratie bij de militairen.

De gruwelijke gebeurtenissen in Bosnië laten hun sporen achter waardoor de hoofdpersonen zes maanden later bij hun terugkomst in Engeland de grootste moeite hebben de draad van hun oude leven weer op te pakken. Ze voelen zich niet meer thuis in hun omgeving van voorheen, lijden aan posttraumische stress-stoornissen waardoor hun herinneringen zich aan hen blijven opdringen. Ze stuiten op onbegrip van de buitenwereld, die geen idee heeft van de omstandigheden in Bosnië en de Bosnië-gangers als helden ziet, terwijl zij zichzelf allesbehalve helden voelen en lijden onder hun schuldgevoelens. ‘Warriors’ is een uitzonderlijk goede en meeslepende film, waarin vooral Ioan Gruffudd en Damian Lewis bijzonder goed acteren. Helaas is de film ook uitzonderlijk actueel.

Iris Schreurs