Waterboys (2016)

Recensie Waterboys CinemagazineRegie: Robert Jan Westdijk | 93 minuten | komedie, drama, familie, muziek | Acteurs: Leopold Witte, Tim Linde, Helen Belbin, Julie McLellan, Miles Jupp, Tom Mannion

Soms heel soms, wordt een film gemaakt omdat de filmmaker een filmmaker is, en niets meer dan dat. Als ondergetekende alleen maar mooie dingen zou maken voor de schrijfkunst, zou zijn dochter haar zwemdiploma niet zo snel hebben gehaald. Zo is het maar net.
Nederlandse films worden, om in tijden van Trump maar eens te generaliseren, wel erg gemakkelijk gemaakt. ‘Waterboys’ wekt vooraf de indruk een louterende, muzikale roadtrip naar Schotland van vader en zoon te zijn, maar is in feite een van clichématige toeristische beelden voorzien ideetje van de regisseur om rond zijn favoriete band een hoop slap geouwehoer te draperen, van twee uitvergrote typetjes.

Slap gelul over vrouwen, die in het geval van vader Victor (Leopold Witte) feestelijk tijdverdrijf zijn, dan wel ‘akela’s’ – zoals zijn ex, tevens moeder van zoon Zack (Tim Linde). Victor bemoeit zich uitvoerig met het liefdesleven van deze treurwilg van de timide soort. Het is uit met Zacks mooie vriendin en de roadtrip naar Schotland, bedoeld om een boek van schrijver Victor te promoten, wordt vrijwel elk moment verstoord door appjes van het ex-koppel; appjes die hipperig in beeld poppen, waarna vader en zoon een discussie over de beantwoording gaan voeren. ‘Player’ Victor weet wel raad met de vrouwtjes, al wordt er natuurlijk een huilmoment over zijn eigen singlebestaan ingelast, want ‘de vrouwtjes’ kijken zelf ook mee in de bioscoop en echte mannen huilen nu eenmaal.

Nare recensie zult u misschien denken, maar wij laten ons graag positief verrassen door film en niet andersom. De band ‘The Waterboys’ tekent voor de soundtrack en trad onder meer op in concertzaal Paradiso voor de filmopnames. Leuk. Hoewel de muziekkeuze en uitvoering onberispelijk zijn, moet het in Amsterdam opgenomen concert dan weer in Edinburgh plaatsvinden voor de kijker. En het concertpubliek lijkt eerder uit figuranten te bestaan dan uit ware liefhebbers. Aan het eind van ‘Waterboys’ (spoiler) hebben beide heren een meisje gehad – een hotelreceptioniste en een akela van de uitgeverij. Aan de noodzaak van dit filmproject wordt door deze heer – en waarschijnlijk ook door die van hierboven, sterk getwijfeld.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 1 december 2016
DVD-release: 4 april 2017