Watership Down (1978)

Regie: Martin Rosen | 90 minuten | drama, animatie, avontuur | Originele stemmencast: John Hurt, Richard Briers, Michael Graham Cox, John Bennett, Ralph Richardson, Simon Cadell, Terence Rigby, Roy Kinnear, Richard O’Callaghan, Denholm Elliott, Lynn Farleigh, Mary Maddox, Zero Mostel, Harry Andrews, Hannah Gordon

Dat een tekenfilm vol schattige konijnen niet per definitie schattig hoeft te zijn, bewijst het grimmige ‘Watership Down’, een duistere cartoon uit 1978 die ondanks zijn gevorderde leeftijd nog steeds weet te overtuigen in dit 3D-CGI animatietijdperk. ‘Watership Down’ is gebaseerd op de gelijknamige roman van Richard Adams uit 1972.

Het boek – en de film – verhaalt over een groep konijnen. De dieren moeten vluchten voor de mens, omdat de eens zo mooie heuvels in een bouwterrein worden veranderd. De beesten moeten op zoek naar een nieuwe woonplaats. Onder leiding van de helderziende Fiver en de stoere Bigwig gaan de langoren op pad om een nieuw onderkomen te vinden. Het wordt een tocht vol gevaar. Ze moeten gevaarlijke autosnelwegen oversteken en roofdieren zien te overleven. Daarnaast is er een rivaliserende konijnenbende die de komst van nieuwelingen niet ziet zitten.

‘Watership Down’ is een indrukwekkende film. De cartoon snijdt herkenbare onderwerpen als lotsbestemming, zingeving en individualiteit aan zonder belerend over te komen. De tekenfilm heeft geen moraliserende ondertoon en is erg realistisch. Dieren overlijden en het is nergens veilig voor hen. Het recht van de sterkste geldt en dat levert snoeiharde confrontaties op. Dit is geen (typische) kinderfilm, maar een film die de zaken niet rooskleuriger voorstelt dan dat ze zijn. Je zult ook bloed zien in deze grimmige fabel.

De konijnen hebben allemaal menselijke eigenschappen waardoor je gemakkelijk met hen meeleeft. Fiver is erg fragiel, onzeker en angstig. Toch weet hij de kracht te vinden om voor zijn vrienden op te komen als het moment daar is. Bigwig is stoer, maar ook hij twijfelt en heeft het er moeilijk mee om optimistisch te blijven in een wereld waar het gevaar alom vertegenwoordigd is. De konijnen hebben een hoge aaibaarheidsfactor, maar blijken verdomd menselijk te zijn en met relevante issues te worstelen. Die menselijkheid maakt de film zo bijzonder en ontroerend. ‘Watership Down’ is zo inleefbaar dat je bij vlagen vergeet naar een tekenfilm met olijke hangoren te kijken.

De animatie oogt soms wat gedateerd, maar de bijzondere vormgeving (aquareltekeningen op de achtergrond en de ietwat rauwe tekenstijl) vergoedt veel. Verder moet gezegd worden dat de bewegingen van de konijnen erg natuurlijk ogen. Je ziet dat er veel werk in is gestoken. Dit is een klassieker. Punt. Een film die kinderen (niet te jong) en volwassenen zal aanspreken. Het is een harde fabel over vluchtelingen die een nieuw huis zoeken in een vijandige wereld. Een verhaal over volwassen worden. Een actiefilm waarin de held het vanzelfsprekend heelhuids na kan vertellen. Een verhaal over het leven en de dood. Erg indrukwekkend.

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 14 december 1978