We Own the Night (2007)

Regie: James Gray | 117 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Joaquin Phoenix, Eva Mendes, Mark Wahlberg, Robert Duvall, Alex Veadov, Dominic Colon, Oleg Taktarov, Moni Moshonov, Antoni Corone, Craig Walker, Tony Musante, Joe D’Onofrio, Yelena Solovey, Maggie Kiley, Paul Herman, Claudia Lopez, Katie Condidorio, Edward Shkolnikov, Katya Savina, Matthew Djentchouraev, Scott Nicholson, Robert C. Kirk, Al Linea, Teddy Coluca, Frank Girardeau, Michael Massimino, Sharon Wilkins, Francis Toumbakaris, Barbara Ann Davison

‘We Own the Night’ is een vakkundig gemaakte film die zich volgens het standaardscenario van de tv-politieserie ontwikkelt. Al kijkend krijg je sterke herinneringen aan een aflevering van de destijds befaamde tv-serie “NYPD”. Dat betekent dat het verhaal van de film zich langs redelijk voorspelbare lijnen afspeelt.

Het verhaal van ‘We Own the Night’ gaat over de twee broers Grusinsky, die van Pools-Amerikaanse afkomst zijn, en speelt zich af in 1988 in Brooklyn, New York. De twee broers zijn uit elkaar gegroeid. Joseph (Mark Wahlberg) heeft het beroep van zijn vader gevolgd en is zojuist bevorderd tot een hoge functie bij de Narcoticabrigade. Bobby (Joaquin Phoenix, bekend van de vertolking van Johnny Cash in ‘Walk the Line’) is de manager van een grote swingende nachtclub, El Caribe. Die club is in feite in handen van de Russische maffia. Bobby is manager en bemoeit zich daar verder niet mee. Hij wil het eigenlijk ook niet weten. Bobby is een feestbeest en leeft met zijn vriendin Amada (Eva Mendes) van feestje naar feestje en snuift en passant flink wat coke. Let the party last forever!

Vader Burt (Robert Duvall) is een geliefde oude rot en legendarische commissaris van politie. In de nachtclub hangt ook een aantal louche Russische figuren rond, die hun geld verdienen in de drugs. Daarmee zijn de te verwachten ontwikkelingen direct geschetst. Broer Joseph besluit de drugshandelaren aan te pakken en doet een grote inval in de nachtclub. Het doel is de arrestatie van een vermeende belangrijke Russische handelaar, Vadim Nezhinski (Alex Veadov). Joseph en Burt vermoeden dat er een grote drugsdeal aan komt en vragen Bobby voor hen te spioneren. Buiten de familie weet niemand dat Bobby een broer van Joseph is, omdat Bobby de Engelse achternaam van zijn moeder gebruikt. Bobby voelt er niet veel voor, zijn eigen carrière gaat voor. De vader probeert zijn zoons toch samen te laten werken. Bobby moet kiezen tussen goed en kwaad.

Na de inval volgen meerdere dramatische ontwikkelingen in de vorm van aanslagen. Deze doen Bobby besluiten volledig met zijn broer samen te werken, ondanks de grote persoonlijke risico’s. De angsten die hij dan uitstaat in zijn infiltratie bij de Russische maffia zijn zeer geloofwaardig. De verhaallijn van die broederstrijd is niet bijzonder origineel. De personages in de film zijn wat stereotiep. Daar staan goede acteerprestaties tegenover. Vooral Joaquin Phoenix vult zijn rol met overtuiging in, Mark Wahlberg is als Joseph wat minder overtuigend. Robert Duvall zet als gelouterd acteur het karakter van commissaris én vader van twee met elkaar concurrerende zoons goed neer.

Voor de liefhebbers van achtervolgingsscènes met de auto bevat de film een magnifieke car chase. De spannende race in de regen door New York is indrukwekkend. Het acteren en die sublieme achtervolging maken ‘We Own the Night’ ondanks de wat ongecompliceerde plot en de voorspelbare verhaallijn tot een prima film voor de liefhebber van het genre.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 24 januari 2008