Webcam (2011)

Regie: Marc van Uchelen | 77 minuten | komedie | Acteurs: Horace Cohen, Fabian Jansen, Angelique de Bruijne, Tara Baerveldt, Frieda Pittoors, John Buijsman

‘Webcam’, volledig geschoten met de inmiddels alomtegenwoordige webcam, is een gedigitaliseerd blijspel. Een film vol chaotische tafereeltjes, binnenkomers en uitsmijters. Het verhaal is flinterdun: “Dit was de langste korte film ooit”, zou je een kijker na afloop kunnen horen zeggen. Toch heeft ‘Webcam’ zijn charme; als grijnsfilm met een alledaags gevoel en leuke acteurs.

De pech van ‘Webcam’ is zijn hoofdpersoon, Antoin (Horace Cohen). Even interessant als een aanplantboom in Lelystad. De film draait erom Antoin aan de vrouw te brengen, maar niets is nu net beter te begrijpen dan dat hij vrijgezel is. Nondescript is een treffende omschrijving. Op wijze of grappige opmerkingen zul je hem niet betrappen, zijn korte, ingedutte lijf zal weinigen het hoofd op hol brengen (laat staan zelf op hol slaan), en als je Antoin in de ogen kijkt, ontstaat waarschijnlijk het vermoeden dat daarachter helemaal niets schuilgaat dan gedachten over ICT-problemen. Dit alles wordt met gevoel voor understatement gecommuniceerd door de zeehondenblik van Cohen.

Gelukkig wordt Antoins karakteristieke verstomming gekoppeld aan een spreekwoordelijke storm om hem heen: ‘Webcam’ komt tot leven via zijn ouders, zijn buurman (en enige vriend?) Rob, en Russische chatbabe Natasha. ‘Webcam’ heeft dezelfde, overbekende insteek als het toneelstuk ‘Cyrano de Bergerac’ van Edmond Rostand. Welteverstaan: de enige manier waarop Antoin zich tijdens een date of zelfs maar internet-chat staande kan houden, is als hij door vriend Rob (Fabian Jansen) wordt gesouffleerd. Deze aanpak zorgt er wel voor dat ene Natasha (Tara Baerveldt) ‘speciaal voor Antoin’ uit Rusland komt overvliegen: verjaardagscadeautje van Rob, die haar hoogstpersoonlijk heeft weten te regelen via een betaalde chatsite.

Gezelliger dan tijdens Antoins verjaardag wordt het in deze film niet. Rob brengt niet alleen Natasha, maar ook zijn vrouw Germa (Angelique de Bruijne) mee en zelfs Antoines ouders komen op de proppen (Frieda Pittoors, John Buijsman). Maar als de stofwolken zijn opgetrokken, blijkt iedereen zich weer terug te trekken achter zijn computer. Natasha om geld te verdienen, Rob om geld uit te geven, en Antoin omdat hij nu eenmaal niets anders lijkt te kunnen. Tot het eind toe weet de film de (relatie)perikelen op het scherm in elk geval amusant te houden, met veel dank aan de ‘deadpan’ talenten van de acteurs (Fabian Jansen en Angelique de Bruijne voorop). Voor het overige bloedt de film langzaam dood. De nieuwigheid van de webcams is er al snel af en gaat als foefje op den duur vervelen. Maar vooral het verhaal zelf baant zich tijdrekkend een weg naar het eind, waarbij Antoine als een onwillig kind mee moet worden gesleept. Je zou haast gaan denken dat Natasha beter verdient. En dat vindt Rob nou ook.

Martijn Laman

Bioscooprelease: 31 mei 2012