Wedding Crashers (2005)

Regie: David Dobkin | 113 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Owen Wilson, Vince Vaughn, Christopher Walken, Rachel McAdams, Isla Fisher, Jane Seymour, Ellen Albertini Dow, Keir ODonnell, Bradley Cooper, Ron Canada, Henry Gibson, Dwight Yoakam, Rebecca De Mornay, David Conrad, Jenny Alden, Geoff Stults

Bruiloften, je zult er maar van houden. Eindeloze speeches en toneelstukjes, snotterende tantes en dronken ooms, wanhopig vrolijke bruidsmeisjes en het altijd weer boeiende gespreksonderwerp van de bruidsjurk. En dan zwijgen we nog maar over de muziek. De Amerikaanse komedie ‘Wedding Crashers’ gaat over twee vrijgezellen die juist dol zijn op bruiloften en op de bruidsmeisjes die er te versieren zijn. En dat levert zowaar een leuke film op.

In ‘Wedding Crashers’ volgen we zakenpartners John en Jeremy op hun tocht langs bruiloftsfeesten en hun jacht op bruidsmeisjes. De leugentjes en gladde praatjes die het duo verkoopt om dit doel te bereiken zijn vaak even geestig als voorspelbaar. En eigenlijk geldt dat voor de hele film. De humor is soms wat onbehouwen, met veel fysieke grappen en grollen, en het romantische zijlijntje is ook al vaker bewandeld. Die voorspelbaarheid geldt in nog sterkere mate voor de verknipte familie Cleary, die slechts lijkt te bestaan uit versleten karikaturen.

Toch is ‘Wedding Crashers’ behoorlijk geslaagd. Dit is vooral te danken aan de aanstekelijke vrolijkheid van het geheel. Geen moment dreigt de film echt serieus te worden en daarbij is hij op een sympathieke manier volstrekt pretentieloos. Alles in ‘Wedding Crashers’ is zo heerlijk overdreven dat je het gebrek aan originaliteit al snel voor lief neemt. Daarbij doet de razendsnelle, orgastische montage van de eerste huwelijksfeesten je bloed acuut wat sneller stromen zodat je direct in de juiste stemming bent.

De casting is eveneens prima. De chemie tussen Owen Wilson en Vince Vaughn is zo ongeveer perfect en ook in de scènes die ze alleen spelen, blijken het raskomedianten. Het pretlettergezicht van Wilson en de machokop van Vaughn staan garant voor een paar oerkomische momenten. Ook Christopher Walken als liefhebbende vader en de bloedmooie Rachel McAdams als de schattige Claire Cleary zijn geknipt voor hun rol, terwijl de keuze voor Jane Seymour als met siliconen opgevulde moeder je op zijn minst verrassend kunt noemen. En geslaagd.

Zo zal ‘Wedding Crashers’ ongetwijfeld niet de boeken ingaan als een moderne klassieker maar wel als een hele fijne komedie. Veel grappen, veel vrolijkheid, veel opgewekte muziek en dan ook nog een paar mafketels die je op ieder bruiloftsfeest zou wensen. ‘Wedding Crashers’ is ongetwijfeld minder indrukwekkend dan jouw eigen bruiloft, maar een stuk leuker dan een gemiddelde bruidspartij. En voor de liefhebbers zijn er voldoende bruidsjurken om nog heel lang over na te praten.

Bioscooprelease: 25 augustus 2005