Welcome to the Punch (2013)

Regie: Eran Creevy | 100 minuten | actie, avontuur, misdaad, thriller | Acteurs: James McAvoy, Andrea Riseborough, Mark Strong, David Morrissey, Jason Flemyng, Peter Mullan, Elyes Gabel, Daniel Mays, Johnny Harris, Steve Oram, Daniel Kaluuya, Natasha Little, Ruth Sheen, Ellie Darcey-Alden, Lee Nicholas Harris, Jason Maza, Robert Portal, Dannielle Brent

Politiefilms met stoere helden en stoute criminelen kennen we allemaal al. Een charmante agent met een even charmante vrouwelijke werkpartner, op zoek naar één van de beruchtste criminelen van vandaag de dag. ‘Welcome to the Punch’ lijkt deze lijnen te volgen, maar wijkt al snel af van de norm. Hollywood heeft met deze film niks te maken gehad (hoewel de productiewaarde even hoog oogt), en dat merk je niet alleen aan de Engelse en Ierse accenten.

Als een film opent met een intensieve achtervolging vol ronkende motoren en donkere tunnels, weet je dat er echt iets aan de hand is. Maar wat? Dat is de vraag. Max Lewinsky (James McAvoy, bekend van ‘X-Men: First Class’ en ‘Atonement’) is één van de meest gedreven agenten die je je maar kunt voorstellen. Jarenlang aast hij al op Jacob Sternwood (Mark Strong), een gevreesde man in de onderwereld. Wie deze Sternwood is en wat hij doet weet je als kijker aanvankelijk niet, maar gevaarlijk oogt hij wel. Max onderneemt deze riskante actie in zijn eentje, wie de slechterik is wordt pas later duidelijk. In ieder geval wordt het stereotiepe alles-overwinnende-held-imago Max bespaard, want deze eerste jacht eindigt meteen pijnlijk voor hem, zowel letterlijk als figuurlijk. De Hollywood illusie van perfecte ‘good guys’ wordt meteen doorgeprikt, Max’ stoere imago wordt namelijk gecombineerd met gênante shots vol wondvocht en ongemak.

Dat de zaak Sternwood niet de eerste de beste zaak is, is moeilijk te missen. Een recente moord, een hoop louche figuren en een vreemde incognito jongen blijken allemaal met hem verbonden te zijn. Max zet alles op alles om hier meer over te ontdekken, maar de gevolgen van zijn persoonlijke betrokkenheid sluipen langzaam maar zeker in de affaire. Met behulp van wazige slow motion en vreemde camerahoeken worden we in de verwarrende wereld van Lewinsky’s trauma getrokken. Je vraagt je af hoe hij nog kan functioneren. Gelukkig heeft hij zijn lieftallige assistente Sarah (Andrea Riseborough) om hem bij te staan in slechte tijden. Of toch niet?

Kijkers met gevoelige oren kunnen maar beter oordopjes meenemen bij het kijken naar ‘Welcome to the Punch’, want de geluidseffecten bij de talloze schietgevechten zijn bijna realistischer dan je lief is. Terwijl betrokkenen bij bosjes neervallen, weet je je dankzij de kwalitatieve cinematografie staande te houden in de wirwar van gebeurtenissen. En ondanks de chaotische zaak hangt er toch een trage en mysterieuze sfeer, waardoor je net wat meer betrokken raakt bij het geheel.

Net als je denkt dat er een einde aan de jacht gaat komen gebeurt wat je het minst verwacht. De onderlinge sociale verhoudingen veranderen totaal, wat verrassende gevolgen heeft. Ook het open einde is niet wat je zou verwachten, als kijker deel je de verwarring waarmee Max is achtergelaten. ‘Welcome to the Punch’ is een film die standaardconventies durft te overschrijden (noem eens tien films zonder romance) en daar zeker in slaagt.

Alexandra Hoff

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 23 mei 2013
DVD- en blu-ray-release: 2 oktober 2013