Werewolf: The Beast Among Us (2012)

Regie: Louis Morneau | 90 minuten | horror, thriller | Acteurs: Nia Peeples, Ed Quinn, Stephen Rea, Steven Bauer, Rachel DiPillo, Ana Ularu, Guy Wilson, Adam Croasdell, Emil Hostina, Zoltan Butuc, Iulia Carstea, Stefan Iancu, Ioan Ionescu, Razvan Gheorghiu, Radu Iacoban, Deliu Ionut

Heb jij stiekem ook genoten van ‘Van Helsing’? Het was een verschrikkelijk kitscherige inhoudsloze blockbuster  die even stuurloos als genietbaar was. Hoofdrolspeler Hugh Jackman had het overduidelijk goed naar zijn zin en wist de gepolijste Hollywoodhorror naar een hoger plan te tillen dankzij zijn charisma. Fans van dit soort over-de-top pulp kunnen hun hart ophalen, want ‘Werewolf: The Beast Among Us’ is een soort kloon. Weliswaar met een minder riant budget en zonder charismatische hoofdrolspelers, maar toch…

In de 19e eeuw wemelde het van de weerwolven in Europese steden. Hordes huurlingen boden hun diensten aan om de monsters een kopje kleiner te maken. Maar zijn ze wel opgewassen tegen een intelligente weerwolf die zijn moorden doelbewust – en niet uit grenzeloze bloeddorst – pleegt? De dorpelingen verdenken elkaar ervan een weerwolf te zijn en dat leidt tot paranoïde taferelen.

Aan het roer van dit B-festijn staat Louis Morneau. Deze regisseur is vooral bekend van budgettaire vervolgfilms (lees: sequels die een graantje mee willen pikken van onverwachte hits. Denk dan aan ‘The Hitcher II’ en ‘Joyride 2’). De cast bestaat ook uit niet al te dure huurlingen. De naam Steven Bauer prijkt prominent op de filmposter, maar deze man – vooral bekend van zijn rol als Manny uit ‘Scarface’ – zit achter een dikke laag make up en speelt slechts een bijrol. Ook Stephen Rea wordt als trekpleister opgevoerd, maar moet het ook met een klein rolletje doen. Mindere goden als Ed Quinn en Guy Wilson moeten de kar trekken. Het acteerwerk is niet erg goed, maar dat past bij deze voor de videomarkt gemaakte film.

‘Werewolf: The Beast Among Us’ ziet er goedkoop uit. De weerwolf komt uit een verouderde computer en oogt nogal nep. Moordpartijen worden via schokkerige camera’s in beeld gebracht (je ziet dus eigenlijk niets op een paar flitsen verminkt vlees na) en de gore komt van gemutileerde paspoppen (die er dan wel weer lekker ranzig uit zien). Dit is Pulp met hoofdletter P en op z’n tijd is dat best lekker. Morneau beseft maar al te goed dat hij weinig budget heeft en het zonder sterke acteurs moet doen. Het pulpsfeertje is vermakelijk en de film neemt zich ook niet te serieus. Uiteraard zit er een zinloze romance in deze film en zijn er een paar idiote plotwendingen die nergens op slaan. Een confrontatie met een weerwolf ziet er dan bij vlagen best aardig uit. Helaas duurt deze scène – die zich in een ruïne afspeelt – te kort om echt te beklijven.

De lollige sfeer, de krukkige acteerprestaties en het matig geanimeerde monster werken erg aanstekelijk. Als je er niets van verwacht, zul je aangenaam verrast worden door dit wegwerpfilmpje. Net als ‘Van Helsing’ is deze poging om de weerwolf weer als ‘cool’ filmmonster op de kaart te zetten hopeloos mislukt. Wat rest is een inhoudsloos spektakel dat zo krampachtig probeert om hip te doen dat het grappig wordt. ‘Werewolf: The Beast Among Us’ moet het zonder de jongensachtige charme van Jackman doen, maar vangt dat op met een peloton vergeten sterren in bizarre bijrollen. Een schmierende Rea en Bauer zijn reden genoeg om deze kolderieke B-film te bekijken.

‘Werewolf: The Beast Among Us’ verschijnt woensdag 24 oktober 2012 op DVD en blu-ray.