West Side Story (1961)

Regie: Jerome Robbins | 152 minuten | drama, romantiek, musical | Acteurs: Natalie Wood, Richard Beymer, Russ Tamblyn, Rita Moreno, George Chakiris, Simon Oakland, Ned Glass, William Bramley, Tucker Smith, Tony Mordente, David Winters, Eliot Feld, Bert Michaels, David Bean, Robert Banas

Maria: “If Bernardo knew.” Tony: “We’ll let him know. I’m no one of ‘em, Maria.”Maria: “But you are not one of us. And I am not one of you.” In 1957 debuteerde de musical ‘West Side Story’ in het New Yorkse Winter Garden Theater op Broadway. Het romantische en tragische liefdesverhaal tussen de Amerikaanse Tony en de Puertoricaanse Maria lokte in 1961 de hele wereld naar de bioscoop en won maar liefst tien Oscars, waaronder die voor Beste Film: de geboorte van een van de meest geweldige films aller tijden.

Het verhaal van de ‘West Side Story’ is losjes gebaseerd op het bekende verhaal van William Shakespeare over de geliefden Romeo en Julia. Dit keer zijn het Tony en Maria die voor elkaar vallen, niet beseffend dat zij eigenlijk vijanden zijn, althans, horen te zijn. Ondanks hun liefde en respect voor eigen bende en afkomst kunnen zij niet wegblijven van elkaar, met alle gevolgen van dien. Met veel zang en dans werkt de film naar een climax toe – vergelijkbaar met het tragische Shakespeare-einde, en voor de emotionele kijker wellicht tragischer.

Natalie Wood (ook bekend van de James Dean-klassieker ‘Rebel Without a Cause’), schittert als Maria. Met haar mooie grote ogen straalt ze een en al verliefdheid uit. Een grappig detail is dat haar stem niet goed genoeg werd gevonden om zelf haar liedjes in te zingen en er een zogenaamde voice double voor haar werd ingehuurd. Ook hoofdrolspeler Richard Beymer, die de rol van Tony vertolkt, mocht zijn eigen teksten niet zingen. Een detail dat, gelukkig, totaal niet opvalt. Beiden acteren, én zingen, erg overtuigend.

Ook de rest van de cast is een waar genot om naar te kijken en luisteren. ‘America’, een duet tussen de meiden en jongens van de Sharks, is een schitterende combinatie van zang en dans: “I like to be in America, OK by me in America, everything free in America… for a small fee in America”. Ook andere liedjes zoals ‘Maria’, ‘Tonight’ en ‘I feel pretty’ zijn absolute toppers die lang na het kijken van de film in je hoofd blijven hangen. Een flinke dosis romantiek, drama, tragedie, humor, geweldige choreografie, mooie muziek en fantastische teksten. ‘West Side Story’ is absoluut een film die je gezien moet hebben, of je nu wel of geen fan bent van het ‘meer zingen en dansen dan praten’ genre. ‘West Side Story’ mag terecht dé nummer één musical aller tijden genoemd worden.

Daphna Berger

Waardering: 5

Bioscooprelease: 29 maart 1962