Whale Rider-Te kaieke tohora (2002)

Regie: Niki Caro | 101 minuten | drama, familie | Acteurs: Keisha Castle-Hughes, Rawiri Paratene, Vicky Haughton, Cliff Curtis, Grant Roa, Mana Taumaunu, Rachel House, Taungaroa Emile, Tammy Davis, Mabel Wharekawa, Rawinia Clarke, Tahei Simpson, Roi Taimana, Elizabeth Skeen, Tyronne White, Taupua Whakataka-Brightwell, Tenia McClutchie-Mita, Peter Patuwai, Rutene Spooner, Riccardo Davis, Apiata Whangaparita-Apanui, John Sumner, Sam Woods, Pura Tangira, Jane O’Kane, Aumuri Parata-Haua, Heemi Taumaunu

In 2004 werd de dertienjarige Keisha Castle-Hughes de jongste actrice ooit genomineerd voor de Academy Award for Best Actress. De nominatie voor haar rol in de Nieuw-Zeelandse film ‘Whale Rider’ gaf haar enorme bekendheid. De film zelf sleepte de ene na de andere prijs in de wacht. ‘Whale Rider’ is gemaakt naar de gelijknamige roman van Witi Ihimaera uit 1987 over het jonge Maori-meisje dat opgroeit tot held van haar stam. Volgens de mythologie van de Maori (de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland) is een van de voorvaderen in Whangara aan land gekomen op de rug van een walvis. Hij is Paikea, de Whale Rider (walvisruiter) die kan communiceren met de walvissen. De elfjarige Pai Apirana (Keisha Castle-Hughes) is zijn meest recente afstammeling, maar ze is een meisje en volgens haar opa Koro of ‘Paka’ verbrak zij met haar geboorte de lijn naar de ouden. Pai (vernoemd naar Paikea) moet haar opa trotseren om haar lotsbestemming te bereiken.

Met de ‘Lord of the Rings’ trilogie zette Peter Jackson al dat het prachtige en zeer afwisselende landschap van Nieuw-Zeeland op de kaart. In ‘Whale Rider’ speelt het verhaal zich af aan zee, maar de kliffen, heuvels en stranden zien er geweldig uit. De onderwaterbeelden van de walvissen (de andere hoofdrolspelers) en het geluid brengen een sereen gevoel over de kijker. ‘Whale Rider’ is zeer mooi in al zijn eenvoud. Geen moment denk je in termen van de acteurs of acteren tijdens het bekijken van deze film. Het is bijna een documentaire die met haar indringende muziek belangrijke momenten benadrukt. Zie maar of je het droog kan houden als Pai haar speech maakt tijdens het schoolconcert. Zelfs bij het meerdere malen bekijken van deze scène krijg je een brok in je keel als Pai haar hartje uitstort. Complimenten aan Keisha Castle-Hughes voor deze prachtige, ontroerende debuutperformance! Ze speelde hierna in ‘Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith’ (2005). Keisha werd ontdekt door de casting directors tussen een paar honderd kinderen op haar basisschool in Mt Wellington, Nieuw-Zeeland omdat ze erg bijdehand was, ze viel op. Ook opvallend zijn de beelden wanneer Pai op de rug van de walvis rijdt, loslaat en haar contouren in het water vervagen.

Maar de rest van de cast is bijzonder goed. Rawiri Paratene als complexe, norse opa en Vicky Haughton als liefdevolle, eigenwijze oma. Cliff Curtis is waarschijnlijk het meest bekende gezicht in de film als Pai’s vader Porourangi. Hij speelde in ‘Blow’ (2001), ‘Collateral Damage’ (2002) en ‘The Fountain’ (2006). Let ook op Mana Taumaunu, de jongen die Hemi speelt, ook hij verdient een compliment. Regisseuse en scriptschrijver Niki Caro bracht de mystiek van Maori prachtig in beeld. Maar denk niet dat de film alleen om de Maori cultuur draait met het gezang, de mythologie, vechtkunst en andere tradities. ‘Whale Rider’ is meer dan dat. Het is een verhaal over familie, emancipatie en geloven in jezelf.

Een ontroerend, authentiek verhaal dat bij iedere kijker een onvergeetbare indruk zal achterlaten.

Sarita Koendjbiharie

Waardering: 5