What Becomes of the Broken Hearted? (1999)

Regie: Ian Mune | 108 minuten | drama | Acteurs: Temuera Morrison, Edna Stirling, Julian Arahanga, Nancy Brunning, Tahei Simpson, Rawiri Paratene, Rudolph Alford, Julian Arahanga, Rema Owen

Ruim vier jaar na de Nieuw Zeelandse film ‘Once Were Warriors’ (1994) kwam er het vervolg. ‘What Becomes of the Broken Hearted?’ pakt de draad weer op waar zijn voorganger stopte. De film laat zien hoe het verder ging met de famillie Heke.

Net zoals de meeste vervolgfilms is ook deze sequel minder goed dan de voorganger. Van een goedkope manier van geldklopperij is echter geen sprake omdat dit tweede deel door dezelfde auteur is geschreven. Alan Duff die de roman schreef waarop ‘Once were warriors’ was gebaseerd, is ook verantwoordelijk voor het verhaal van deze prent. Duff nam de tijd en dat resulteerde in een tijdspanne van vier jaar tussen de opvolger en het origineel. Helaas mist het vervolg de punch die de eerste film zo krachtig maakte.

De film start met de dood van Nig. De oudste zoon van Jake Heke heeft zijn ouderlijk huis ontvlucht en zich in een jeugdbende laten opnemen. Een bendeoorlog heeft hem het leven gekost. Zijn jongere broer Sonny gaat samen met een vriend en de vriendin van Nig op zoek naar wraak. Door te infiltreren in een rivaliserende bende hoopt het drietal om gerechtigheid door geweld te vinden. Het plan mislukt en langzaamaan raken de drie jongeren verwikkeld in een uitzichtloze situatie waarin agressie, misbruik en verstoorde relaties het resultaat van zijn. Ten einde raad roepen ze de hulp in van Jake. Jake heeft ondertussen een nieuw leven opgebouwd met een andere vrouw en zwerft doelloos rond steeds op zoek naar drank en kroeggevechten om de tijd te doden. Langzaamaan ontdekt Heke het besef dat zijn leven erg leeg is en dat hij verkeerd bezig is. Gesterkt door nieuwe vrienden en een nieuwe baan gaat hij zijn leven beteren. Juist op dat moment roept zijn zoon om hulp, om de kenmerkende, gewelddadige optredens die Jake juist afgezworen heeft.

Ook ‘What Becomes of the Broken Hearted?’ gaat over geweld. Maar niet om ‘verborgen’ geweld als huiselijke terreur, bende-oorlogen staan centraal in dit drama. Regisseur Ian Mune geeft een realistische schets van het leven in een bende, maar het drama in de film is niet zo beklemmend als in de prent waarop zijn film een vervolg is. Het onderwerp is te vaak gedaan om boven de massa uit te springen, kortom er zijn betere films in dit genre.

Deels is dit te wijten aan Duff’s verhaal, maar ook aan het samenspel van de cast. De personages zijn niet zo boeiend als in de voorganger. Verder heeft Mune de pech dat hij enkele nieuwe karakters moet introduceren. Dat neemt tijd in beslag en haalt vaart uit de prent. Ook moet de film Rena Owen missen. De chemie tussen haar en Temuera Morrison was juist een van de sterkste punten uit de eerste film. Morrison heeft zelf helaas ook te weinig inbreng in de prent. De focus in deze film ligt dan ook duidelijk op de jeugdbende.
Jammer genoeg zijn de hoofdpersonen niet even boeiend uitgewerkt om de interesse vast te kunnen houden. Qua nieuwe gezichten in de prent, valt alleen de actrice Nancy Brunning op. Haar spel komt oprecht en overtuigend over en haar personage is een goed uitgewerkt karakter dat verstrikt raakt tussen wraak- en rouwgevoelens.

‘What Becomes of the Broken Hearted?’ is een aardige film geworden die het zonder de charme van de eerste film moet stellen. Het ontbreken van een aansprekende cast hoofdpersonages en het gebrek aan de ingrediënten die de voorganger wel had, Maori-cultuur, voorkomen dat de prent een klassiekerstatus weet te bereiken.