What If (2013)

Regie: Michael Dowse | 102 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Daniel Radcliffe, Zoe Kazan, Megan Park, Adam Driver, Mackenzie Davis, Rafe Spall, Lucius Hoyos, Jemima Rooper, Tommie-Amber Pirie, Meghan Heffern, Jonathan Cherry, Rebecca Northan, Jordan Hayes, Oona Chaplin, Adam Fergus

Een van de meest originele romantische komedies van de afgelopen jaren is ‘Ruby Sparks’ (2012). In deze door Zoe Kazan geschreven film speelt ze zelf de titelrol. Stukken minder origineel, maar nog steeds de moeite waard is ‘What If’, waarin Zoe Kazan tegenspeelster is van Daniel Radcliffe, die met deze film definitief zijn Harry Potter-imago van zich afschudt.

Radcliffe speelt de rol van Wallace. Deze jonge twintiger woont op de zolder van zijn zus en haar zoontje, heeft een crappy baan als schrijver van handleidingen en is al meer dan een jaar single, nadat zijn vriendin Megan hem bedroog. Omdat zowel Wallace als Megan voor dokter studeerden, besloot Wallace met de studie te stoppen. Sindsdien laat hij zijn gezicht nauwelijks zien in het sociale leven. De eerste avond dat hij dat wél doet, op een feestje van zijn oud-kamergenoot en vriend Allan (Adam Driver), ontmoet hij diens nichtje Chantry (Zoe Kazan). De twee hebben een klik en Wallace loopt met Chantry mee naar huis. Terloops laat zij vallen dat ze een vriend heeft, maar Wallace geeft aan dat ‘gewoon vriendschap’ prima is. Ondanks dat gooit hij even later haar telefoonnummer weg. Wanneer het tweetal elkaar een tijdje later ontmoeten voor de bioscoop, na afloop van de voorstelling van ‘The Princess Bride’ (nee, ‘What If’ speelt zich niet af in de jaren tachtig) besluiten ze samen te gaan eten. Een innige vriendschap is geboren. Als Chantry’s vriend Ben (Rafe Spall) voor zijn werk een half jaar naar Ierland moet, verdiept de relatie met Wallace alleen maar meer. Chantry vindt het prima zo. Maar heeft Wallace toch niet stiekem gevoelens voor zijn beste vriendin?

‘What If’ is een charmante komedie, die veel te danken heeft aan de van natuurlijk charisma overlopende hoofdrolspelers die samen een onmiskenbare, prettige chemie delen. De vraag of mannen en vrouwen écht een platonische relatie kunnen hebben is al vaker gesteld in films, maar regisseur Michael Dowse (bekend van ‘Goon’) en scenarioschrijver Elan Mastai geven er een frisse draai aan en gaan net wat dieper op de materie in. Het helpt daarbij dat beide personages verantwoordelijke volwassenen zijn, bij wie vreemdgaan gewoon niet in het woordenboek voorkomt.

Ander pluspunt zijn de lekker vreemde, vaak cynische dialogen; zo gaan Wallace en Chantry uitgebreid in op de hoeveelheid feces dat in de lichamen van zojuist overleden mensen gevonden wordt en krijg je het recept voor Fool’s Gold, Elvis’ favoriete gerecht. Omdat Chantry animator is, zien we regelmatig haar tekeningen tot leven komen, wat de film een magisch tintje geeft. De bijrollen zijn ook sterk, met Adam Driver en Mackenzie Davis als diens vriendin Nicole op een gedeelde eerste plaats. Soms gaat het scenario iets over de top: de eerste ontmoeting van Wallace en Ben eindigt in het ziekenhuis en een plotseling besluit van Wallace om naar Europa af te reizen voelt ook geforceerd. Maar er blijft genoeg verrassends, vermakelijks en vertederends over om ‘What If’ te categoriseren onder het kopje ‘aanraders’.

Bioscooprelease: 18 september 2014
DVD- en blu-ray-release: 14 januari 2015