What Lies Beneath (2000)

Regie: Robert Zemeckis | 130 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Harrison Ford, Michelle Pfeiffer, Diana Scarwid, Joe Morton, James Remar, Miranda Otto, Amber Valletta, Katharine Towne, Victoria Bidewell, Eliott Goretsky, Ray Baker, Wendy Crewson, Sloane Shelton, Tom Dahlgren, Jayson Argento

‘Ik denk nog altijd dat men erachter zal komen dat ik niet zo veel talent heb. Ik ben echt niet heel goed’. aldus een bescheiden Michelle Pfeiffer (1958). De actrice mag er zelf anders over denken, haar drie Oscarnominaties (voor ‘Dangerous Liaisons’ uit 1988, ‘The Fabulous Baker Boys’ uit 1989 en ‘Love Field’ uit 1992) beweren het tegenovergestelde. Pfeiffer begon als journalistiekstudente maar raakte al gauw verslaafd aan het toneel. Het zou tot halverwege de jaren tachtig duren voor de mooie blondine een ster werd (haar doorbraak forceerde ze met ‘Scarface’ uit 1983) en kon laten zien dat ze meer was dan alleen een mooi plaatje. In de jaren tachtig en negentig toonde ze aan bijzonder veelzijdig te zijn en zowel komische als dramatische rollen aan te kunnen. Ze draaide zelfs haar hand niet om voor een actiefilm (‘Batman Returns’, 1992). Met ‘What Lies Beneath’ toont ze ook in een thriller prima uit de voeten te kunnen.

Pfeiffer schittert naast Harrison Ford in deze door Robert Zemeckis geregisseerde thriller. Norman (Harisson Ford) en Claire Spencer (Michelle Pfeiffer) zijn al jaren een echtpaar. Hij is een wetenschapper die het veel te druk heeft met zijn werk en dus ook weinig tijd overhoudt voor zijn vrouw Claire. Hun relatie kent de nodige ups en downs, maar de lucht lijkt – nadat hij door het stof ging na enkele slippertjes – voorlopig geklaard. Wanneer hun dochter uit huis gaat om te studeren en Norman vaak buitenshuis is voor zijn werk, blijft Claire alleen achter in het veel te grote huis. Vrijwel meteen voelt ze zich niet lekker op haar gemak. Er gebeuren dan ook vreemde dingen in huis: deuren vallen uit zichzelf dicht, lampen gaan aan of uit en ze hoort geluiden die ze niet kan plaatsen. Bovendien lijkt er iets ernstigs aan de hand te zijn bij hun buren. De nieuwsgierige Claire probeert haar angsten te bedwingen en besluit op onderzoek uit te gaan. Robert Zemeckis maakt met ‘What Lies Beneath’ een zij het oppervlakkige doch spannende ode aan Alfred Hitchcock. Diverse scènes refereren aan hoogtepunten uit het oeuvre van the master of suspence. Zo zijn er referenties aan ‘Rear Window’ (1954), ‘Vertigo’ (1958) en ‘Psycho’ (1960). De spanningsopbouw is er een uit het boekje, maar kent toch genoeg verrassende plotwendingen en schrikeffecten. Het eerste gedeelte van de film trekt behoorlijk traag aan de kijker voorbij, maar met name in het tweede deel van de film ontvouwt zich een thriller van hoog niveau. Het scenario kent enkele dubbele bodems en ook die versterken de kracht van de film. Tel daarbij de acteerkwaliteiten van Harrison Ford en met name Michelle Pfeiffer op en een vermakelijke avond is gegarandeerd. Daarbij neem je het gebrek aan originaliteit maar voor lief.

Zemeckis scoorde een snel en groot succes in Amerika. En het moet gezegd worden dat hij op enkele schoonheidsfoutjes na een geslaagde paranormale thriller heeft gemaakt. Net als in de films van Hitchcock is er een belangrijke plaats voor sfeer en soundtrack. Met een eerbetoon aan een groot regisseur loop je altijd een risico. De scheidslijn tussen hommage en jatwerk is vaak dun en het hangt van de keuze van de regisseur af in welke mate een en ander de overhand krijgt. Zemeckis heeft elementen uit een aantal Hitchcock-films ‘geleend’ en ze in een hedendaags jasje gegoten. Dat doet hij zeker niet slecht. Maar hij had best wat meer risico mogen nemen, naar het einde toe bijvoorbeeld. Dat had de film net wat meer cachet en ‘eigen smoel’ gegeven.

Bioscooprelease: 26 oktober 2000