What to Expect When You’re Expecting (2012)

Regie: Kirk Jones | 110 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Cameron Diaz, Jennifer Lopez, Elizabeth Banks, Chace Crawford, Brooklyn Decker, Ben Falcone, Anna Kendrick, Matthew Morrison, Dennis Quaid, Chris Rock, Rodrigo Santoro, Joe Manganiello, Rob Huebel, Tom Lennon, Amir Talai, Rebel Wilson, Wendi McLendon-Covey

De titel windt er geen doekjes om: met een film als ‘What to Expect When You’re Expecting’ weet je wat je voor de kiezen krijgt: alle ins en outs van de zwangerschap. Daar valt veel leuks over te vertellen, want natuurlijk is het geen roze wolk waarin een stel zich zo’n driekwart jaar bevindt. Er zijn talloze grappige situaties te bedenken die zich uitstekend lenen voor een komedie. En om daarom te kunnen lachen hoef je helemaal niet zelf in die levensfase te zitten. ‘What to Expect When You’re Expecting’ is losjes gebaseerd op de zelfhulpboeken van Heidi Murkoff. De film volgt een vijftal stellen die allemaal tegelijk in verwachting raken.

Jules (Cameron Diaz) is de eerste en meteen ook de oudste zwangere dame die in beeld komt. Als presentatrice van een afvalprogramma staat ze haar mannetje en die sterke houding blijft ze gedurende haar zwangerschap houden. Het belangrijkste struikelblok dat zij en haar partner Evan (Matthew Morrison) moeten overkomen is de vraag of hun zoontje al dan niet besneden moet worden.

Gary Cooper (Ben Falcone), wiens naam niet het enige is dat hij zijn vader verwijt, was ooit deelnemer in Jules’ realityprogramma en verwacht – na twee jaar vruchteloos proberen – samen met zijn vrouw Wendy (Elizabeth Banks) een kindje. Wendy is eigenaresse van een babybenodigdhedenwinkel en is een fel voorstander van borstvoeding. Haar geromantiseerde ideeën over zwangerschap blijken niet overeen te komen met de harde werkelijkheid: in elke fase krijgt ze nieuwe lichamelijke ongemakken.

Gary’s vader Ramsey (Dennis Quaid) is een steenrijke, gepensioneerde NASCAR autocoureur wiens vriendin Gary’s jongere zus had kunnen zijn. Deze Skyler (Brooklyn Decker) is óók in verwachting, en wel van een tweeling. Desondanks gaat het zwanger zijn haar bijzonder gemakkelijk af. Daarnaast grijpt Ramsey elke kans met zijn zoon te wedijveren, dus een confrontatie is onvermijdelijk.

De jonge Rosie (Anna Kendrick) raakt in verwachting na een one-night-stand met Marco (Chace Crawford), de jongen die haar liet staan tijdens prom night en die ze na lange tijd weer ontmoet. Kan een relatie waarbij een aantal cruciale stappen overgeslagen worden wel stand houden?

Fotografe Holly (Jennifer Lopez) tenslotte verlangt al jaren naar een baby, maar vanwege haar onvruchtbaarheid is adoptie de enige optie. Een goede financiële basis ontbreekt eigenlijk en haar echtgenote Alex (Rodrigo Santoro) is ook niet echt zeker van zijn zaak. Maar toch schijnt er binnenkort een kindje uit Ethiopië opgehaald te kunnen worden… Om Alex te helpen raadt Holly hem aan eens te gaan praten met The Dudes, een groep van vier vaders, die wekelijks een uurtje in het park rondlopen, met draagzakken en kinderwagens. Deze groep, aangevoerd door de in deze film ongekroonde koning van de one-liners Chris Rock, hanteert een aantal regels à la Fight Club. De adviezen die de heren de vader-in-wording toeschuiven liegen er niet om en het is dan ook niet vreemd dat Alex zo zijn twijfels heeft over zijn toekomstige rol.

Op zich is het een slimme zet om er een ensemblefilm van te maken. Geen enkele zwangerschap is immers gelijk en door meerdere dikke buiken te volgen kunnen er heel wat verschillende aspecten behandeld worden. ‘What to Expect When You’re Expecting’ is echter niet alleen een film waarin meerdere verhaallijnen elkaar zijdelings raken, ook diverse genres worden gemixt. En dat levert een wat onevenwichtig geheel op. Onnodige over-the-top slapstick (wat is dat toch met Amerikaanse komedies en golfcarts?) wordt afgewisseld met dramatische fragmenten die eigenlijk een speelfilm verdienen in plaats van enkele minuten speeltijd in een halfslachtige komedie. De “bromance”-scènes in het park zijn best aardig, maar liever hadden we meer tijd doorgebracht met de stellen om hen beter te leren kennen. De leukste en meest overtuigende scènes zijn voor Elizabeth Banks en Ben Falcone en samen met die van Anna Kendrick en Chace Crawford is hun verhaallijn de meest interessante. Toch hoef je je tijdens ‘What to Expect When You’re Expecting’ niet te vervelen. Hoewel de film lang niet zo leuk is als hij had kunnen zijn, vliegt de tijd ongemerkt voorbij. Tenzij je natuurlijk een continue druk op je blaas hebt…

Bioscooprelease: 24 mei 2012
DVD- en blu-ray-release: 9 oktober 2012