What’s New, Pussycat (1965)

Regie: Clive Donner | 108 minuten | komedie | Acteurs: Peter Sellers, Peter O’Toole, Romy Schneider, Capucine, Paula Prentiss, Woody Allen, Ursula Andress, Edra Gale, Katrin Schaake, Eléonore Hirt, Jean Parédès, Jacques Balutin, Jess Hahn, Howard Vernon, Michel Subor, Nicole Karen, Jacqueline Fogt, Tanya Lopert, Barbara Somers, Annette Poivre

Al vanaf zijn vroegste jeugd worden vrouwen verliefd op Michael James en hij heeft zich dat altijd heerlijk laten aanleunen. Als eindredacteur van een modeblad in Parijs kan hij niet ontkomen aan het vele vrouwelijk schoon op zijn werk, maar ook de vrouwen die hij op andere plekken ontmoet willen meteen met hem de liefde bedrijven. Geen probleem voor de vrouwengek Michael. Behalve dan dat zijn vriendin Carole, de eerste vrouw van wie hij zielsveel houdt, perse met hem wil trouwen. Michael wil voorkomen dat hij Carole na de huwelijkssluiting ontrouw zal zijn en ziet daarom maar liever helemaal af van deze permanente verbintenis. Tegelijkertijd wil hij haar ook niet kwijt en gaat daarom in therapie bij Dr. Fritz Fassbender die patiënten geneest met behulp van onorthodoxe therapieën. Hopelijk kan hij Michael genezen voor de komst van Carole’s ouders die niets liever willen dan dat hun dochter met Michael trouwt.

De film draagt het uitgesproken signatuur van Woody Allen die hier zijn speelfilmdebuut maakt. Zijn scenario is nog ongepolijst en bij tijd en wijle te kluchtig, bijvoorbeeld de verstoppartij in kast voor bedrogen echtgenoot op zoek naar vrouw en bedrieger, en soms te langdradig, maar het merendeel van de tijd is het een geestige, uitgelaten klucht met absurde dialogen. Michael komt Dr. Fassbender tegen in een stripteaseclub en Fassbender beweert dat hij daar alleen maar is, omdat hij Michael is gevolgd in het kader van de therapie. Michael vraagt hoe het dan kan dat Fassbender daar eerder was dan hij. Fassbender denkt even na en zegt dan dat hij hem heel erg snel is gevolgd. Flauw, maar leuk.

Erg grappig is Peter Sellers die eruit ziet als een beatnik met een langharige pruik en een bril en de meest idiote en flauwe teksten uitkraamt op zeer geestige wijze. Tegen zijn vrouw roept hij dat ze een monster is en een monster en dat in die volgorde. Een ander grappig personage is Liz Bien (Paula Prentiss) die steeds zelfmoordpogingen onderneemt en bij de zoveelste keer dat haar maag wordt leeggepompt een cadeautje van het ziekenhuispersoneel krijgt. Ook de rol van Romy Schneider als de lieftallige Carole die elke keer dat ze boos is in een enorme tirade uitbarst, is leuk, vooral op het moment dat ze de schriele Woody Allen ophitst om haar eer te verdedigen tegenover de enorme bullebak die voor haar neus een bundel van Shelley’s gedichten wegkaapt.

‘What’s New, Pussycat’ is een uitgelaten komedie die soms te langdradig en al te kolderiek is, maar vooral erg geestig. De titelsong van Burt Bacharach en tekstschrijver Hal David, verantwoordelijk voor een indrukwekkende serie megahits gezongen door de met een schitterende stem begiftigde Dionne Warwick, is net als de film lekker vet aangezet, een beetje kluchtig en door de sensuele stem van Tom Jones een onverbiddelijke meezinger die nog dagenlang voor een vrolijke glimlach zorgt.

Diana Tjin-A Cheong