When Animals Dream – Når dyrene drømmer (2014)

Regie: Jonas Alexander Arnby | 84 minuten | drama, horror | Acteurs: Sonia Suhl, Lars Mikkelsen, Sonja Richter, Jakob Oftebro, Mads Riisom, Gustav Dyekjær Giese, Esben Dalgaard, Stig Hoffmeyer, Benjamin Boe Rasmussen, Tina Gylling Mortensen

Op het eerste gezicht is Marie een jonge meid zoals zovele. Soms een beetje nurks en ook niet happy met haar nieuwe baantje: vis schoonmaken in de fabriek. Het grauwe havenstadje waar ze met vader en moeder woont is ook niks bijzonders. Toch is Marie’s leven niet alledaags. Haar moeder is gebonden aan een rolstoel door een geheimzinnige kwaal. Ook is er een mysterieuze rode vlek verschenen op Marie’s borst, een vlek die zich langzaam uitbreidt.

Dit intrigerende plot is de motor achter ‘When Animals Dream’, een Deense film die sociaal drama combineert met bovennatuurlijke horror. Het drama zit in de gezinssituatie van Marie, haar vriendschap met de knappe Daniel en haar vijandschap met de rest van het stadje. De bovennatuurlijke horror zit hem in die rode vlek en waar die uiteindelijk in ontaardt.

Deze combinatie van sociaal drama en horror doet denken aan ‘Låt den rätte komma in’ uit 2008. Die Zweedse klassieker gaat over de vriendschap tussen een gepest jongetje en een eeuwenoude meisjesvampier.  ‘When Animals Dream’ haalt alleen nooit het niveau van die voorganger. ‘Låt den rätte komma in’ speelde zich af in een besneeuwd stadje ergens in het Zweden van de jaren 70. Versterkt door de sfeervolle cinematografie van Hoyte van Hoytema gaf dat historische decor een surrealistische feel aan de film, waarbinnen het bovennatuurlijke een ideale plek vond. Binnen de grijsgrauwe realiteit van ‘When Animals Dream’ slaat het bovennatuurlijke onmiddellijk dood.

Dat wil niet zeggen dat er niets te halen valt. Het acteren is van hoog niveau, het verhaal intrigeert vanaf de eerste seconde, er zijn wat spannende momenten en natuurlijk leven we mee met onze knorrige heldin. Ook de manier waarop het stadje zijn problemen te lijf gaat is verfrissend.

‘When Animals Dream’ is een aardig tijdverdrijf voor zolang het duurt. Maar waar ‘Låt den rätte komma in’ binnen de kortste keren een Amerikaanse remake kreeg, zal niemand dat bij deze film verwachten. Al weet je het bij die Amerikanen maar nooit.

Bioscooprelease: 15 januari 2015
DVD-release: 3 maart 2015