When Harry Met Sally (1989)

Regie: Rob Reiner | 96 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Meg Ryan, Billy Crystal, Carrie Fisher, Bruno Kirby, Steven Ford, Lisa Jane Persky, Michelle Nicastro, Gretchen Palmer, Robert Alan Beuth, David Burdick, Joe Viviani, Harley Jane Kozak

Harry en Sally ontmoeten elkaar voor het eerst wanneer zij samen naar New York reizen. Het klikt in eerste instantie niet echt maar door de jaren heen blijven zij elkaars pad kruizen en worden zij zelfs goede vrienden. Maar Harry beweert tijdens hun eerste ontmoeting dat mannen en vrouwen geen vrienden kunnen zijn omdat de een op een gegeven moment toch altijd seks wilt met de ander. Dus kunnen Harry en Sally vrienden blijven of zullen zij op een gegeven toch meer dan dat willen zijn?

‘When Harry met Sally’ is toch wel één van de films, zo niet dé film, die de basis heeft gelegd voor de moderne romantische komedie. Een film die beroemd is om de scène waarin Meg Ryan een orgasme faket in een restaurant. Hoewel de kleding inmiddels wel erg jaren tachtig en dus gedateerd is en Meg Ryan inmiddels een heel ander gezicht heeft, is het verhaal tijdloos en zou het nu zo weer succesvol verfilmd kunnen worden. ‘When Harry met Sally’ is terecht een klassieker binnen het genre van de romantische komedie, grappig, romantisch en met het hart op de goede plek. Omdat bij deze film de nadruk op de komedie ligt en niet op de romantiek is hij nergens klef en wordt het dus geen echte chick flick. En in tegenstelling tot veel populaire Amerikaanse komedies ligt de nadruk niet op absurde situaties en/of seksgrappen maar vooral op woordgrappen waardoor hij meer in het straatje van Woody Allen in zijn hoogtijdagen past dan in de lijn van de gemiddelde Amerikaanse komedie. Maar tegelijkertijd blijft hij toch luchtig genoeg om een groot publiek aan te kunnen spreken.

Meg Ryan en Billy Crystal zijn een leuk stel om naar te kijken, ze zijn goed op elkaar ingespeeld en hebben goede chemie samen. Billy Crystal is eigenlijk nooit meer zo leuk geweest als hij hier is. Meg Ryan zou na deze film een carrière bouwen op de rol die ze hier speelt en in deze film kan je goed zien waarom ze jaren de koningin van de romkoms is geweest. ‘When Harry met Sally’ is eigenlijk gewoon een film die je gezien moet hebben. Dit moet eigenlijk alleen al om de eerdergenoemde beroemde scène te zien, maar vooral omdat het een van de leukste romantische komedies ooit gemaakt is. Het is gewoon een hele fijne feelgood film die in niemand zijn collectie zou misstaan.

Sylvia Bakker

Bioscooprelease: 1 december 1989