White Noise 2: The Light (2007)

Regie: Patrick Lussier | 99 minuten | drama, horror, thriller, fantasie | Acteurs: Nathan Fillion, Katee Sackhoff, Craig Fairbrass, Adrian Holmes, Kendall Cross, Teryl Rothery, William MacDonald, Joshua Ballard, David Milchard, Tegan Moss, Michael Ryan, Chris Shields, David Orth, Donna Yamamoto, Lexie Huber, Paul Wu, Vanesa Tomasino, Manoj Sood, Dean Redman, Jared Keeso, Claire Riley, Marke Driesschen, John Treleaven, Cheryl Mullen, Ed Anders, D. Harlan Cutshall, Tom Elkins

EVP, ook wel Electronic Voice Phenomenon genoemd, zijn stemmen van overledenen die per toeval op band opgenomen zijn. Dit was het gegeven voor de door Geoffrey Sax geregisseerde film ‘White Noise’ uit 2005 met Michael Keaton in de hoofdrol. Deze film flopte gigantisch mede door het slecht uitgewerkte verhaal. Regisseur Patrick Lussier (‘Dracula 2000′) denkt het beter te kunnen en laat dit zien door een nieuw deel te maken met Nathan Fillion (‘Serenity’) in de hoofdrol. Deeltje 2 in deze ‘White Noise’ reeks staat volledig los van het origineel, en dat is maar goed ook.

Abe Dale (Nathan Fillion) besluit op zijn trouwdag met zijn gezin lekker uit eten te gaan. Daar aangekomen worden zowel zijn vrouw als kind onwel. Op dat moment stapt er een nogal verwarde man het restaurant binnen. Deze trekt een pistool en schiet zonder pardon beide familieleden dood en legt vervolgens de hand aan zichzelf. Abe blijft verbouwereerd staan en beseft niet wat hem zojuist is overkomen.

Na een aantal weken zonder vrouw en kind geleefd te hebben ziet hij het allemaal niet meer zitten en besluit zelfmoord te plegen. Hij wordt net op tijd gevonden en gereanimeerd nog voor hij het einde van de tunnel heeft bereikt. Abe wordt wakker in het ziekenhuis en vertelt zijn dokter over zijn bijna-dood-ervaring. Wat hem gelijk opvalt is dat hij helder licht ziet rond bepaalde personages. Na een aantal dagen begint hij ook vreemde objecten op zijn tv scherm te zien en gaat terug naar het ziekenhuis om de desbetreffende dokter op te zoeken. Na een uitleg vertelt deze Abe dat hij door zijn bijna-dood-ervaring zelf ontvanger is geworden van de zogenaamde EVP. Met andere woorden, de overledenen proberen met hem te communiceren.

Abe ontdekt dat het heldere licht dat hij om personen ziet hangen een teken is dat ze binnen een korte tijd zullen sterven. Hij maakt er zijn missie van om deze toekomstige slachtoffers te redden, maar komt al snel tot de ontdekking dat dit niet zomaar gaat. De mensen die hij redt worden na een aantal dagen gek en beginnen ernstige ongelukken te veroorzaken. Als ook zijn nieuwe vriendin (Katee Sackhoff) slachtoffer lijkt te worden van de dood staat hij voor een dilemma. Moet hij haar redden en wordt zij de oorzaak van vele andere doden of moet hij haar overlaten aan magere Hein?

Net zoals het eerste deel van ‘White Noise’ is het onderwerp van dit vervolg erg interessant. Hoewel de film zich nu wat minder focust op de EVP via radio en TV, maar het hoofdpersonage zelf laat fungeren als EVP ontvanger blijft het een bijzonder fenomeen. Jammer is dat net als in het eerste deel de schrijvers niet weten wat ze met het einde aan moeten. Ze weten een spanning op te bouwen die je op het puntje van je stoel laat zitten, maar eindigen met een enorme anticlimax. Hoewel het tweede deel toch een fractie beter eindigt dan zijn voorganger blijf je toch met een niet voldaan gevoel achter, en dat is jammer.

Wat betreft acteerwerk blijft Nathan Fillion een ster in opkomst. Hij speelt Abe overtuigend als de man er helemaal doorheen zit en zelfmoord pleegt. Na zijn eerdere successen in de actie-sci-fi ‘Serenity’ en de horror-komedie ‘Slither’ is ook ‘White Noise 2′ een leuke toevoeging aan zijn CV. Hoewel de film over het algemeen niet super is streeft hij toch zijn voorganger voorbij. Katee Sackhoff (‘Battlestar Galactica’) speelt jammer genoeg wat minder overtuigend. Als verpleegster van Abe en later zijn vriendin weet ze zichzelf niet de juiste houding aan te nemen.

‘White Noise 2: The Light’, zoals de gehele titel luidt, is door het onderwerp een interessante film om te kijken. Dit gaat gepaard met een aantal schrikmomenten en een paar mooie oneliners van hoofdpersonage Abe. Al met al een leuke film om te kijken, hoewel je de film 10 minuten voor het einde beter kunt afzetten zodat je het einde zelf kunt bedenken.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 19 juli 2007