White Squall (1996)

Regie: Ridley Scott | 129 minuten | drama, avontuur | Acteurs: Jeff Bridges, Caroline Goodall, John Savage, Scott Wolf, Jeremy Sisto, Ryan Phillippe, David Lascher, Eric Micahael Cole, Jason Marsden, David Selby, Julio Oscar Mechoso, Zeljko Ivanek, Balthazar Getty, Ethan Embry, Jordan Clarke

In opvoedprogramma’s ‘Schatjes’, ‘Supernanny’ en voor pubers ‘Dat Zal Ze Leren’ zien we wekelijks op televisie waar de jeugd van tegenwoordig behoefte aan heeft: discipline. Regisseur Ridley Scott kan wel uit de voeten met dit onderwerp. Om discipline draait het in films als ‘G.I. Jane’ en ‘Gladiator’. ‘White Squall’ maakte hij vóór deze kaskrakers, maar is zeker veel meer dan een oefening waarin hij hetzelfde thema al eerder onder handen nam.

Nu is de Albatros niet zo’n slechte plek om onderricht te worden. Het grote zeilschip vaart rond in het Caribisch gebied en Skipper Sheldon is niet echt streng. Zijn regels zijn simpel: een order is een order en die heb je op te volgen. Ook aan samenwerking hecht Sheldon veel waarde aangezien je als team moet opereren op een groot schip. Uiteraard groeien de jongens naar elkaar toe met zo nu en dan een incident met een hoer, brave Nederlandse meisjes en een dolfijn. En zo worden de jongens onder de bezielende leiding van Sheldon en zijn crew volwassen.

Uiteraard voelt de kijker ‘em al aankomen: het geluk wordt op de proef gesteld. Een zeldzame witte wervelwind treft de zeilboot en bij deze catastrofe vallen er doden. En dan pas blijkt pas echt of de jongens uit het goede soort hout gesneden zijn. Hoewel dit erg voorspelbaar verloopt, geeft het de film wel een extra dimensie. In de eerder genoemde Scott-films ‘G.I. Jane’ en ‘Gladiator’ blijken de hoofdpersonen ook sterker dan ze in eerste instantie van zichzelf dachten.

Acteur Jeff Bridges speelde in zijn lange carrière veel verschillende rollen. In deze vaderlijke, sympathieke rol van de kapitein schittert hij. You don’t get everything you see. Ondanks zijn vriendelijke voorkomen, neemt hij de moeilijke en onsympathieke beslissingen ogenschijnlijk even gemakkelijk. Scott Wolf brak in de jaren negentig door met zijn rol in de jeugdserie ‘Party Of Five’ en werd gezien als een groot talent. Van hem hebben we de laatste jaren weinig gehoord. Ondanks de bijrol van Ryan Phillippe leek hij zich meer richting A-status te ontwikkelen. Of dat nu komt door zijn huwelijk met Reese Whiterspoon of zijn acteren, laten we maar even in het midden.

De reis die de Albatros aflegt – langs Cuba en de Galagapos-eilanden – zijn niet alleen indrukwekkend voor de jongens aan boord, maar ook zeker voor de kijker. Om maar te zwijgen van de prachtige zeilboot-in-actie plaatjes. De hoge golven, de warme zon, de tropische regenbuien en een straffe wind, je zou je haast zo aanmelden voor een jaar op de Albatros. Al met al niet zo’n gekke manier om volwassen te worden.

Eline Lubberts

Bioscooprelease: 6 juni 1996