White Wings (1923)

Regie: George Jeske | 9 minuten | korte film, komedie | Acteurs: Stan Laurel, James Finlayson, Marvin Loback, Katherine Grant, Mark Jones, George Rowe, William Gillespie, Vera White

‘Putting Pants on Philip’ uit 1927 geldt officieel als de eerste film waarin Stan Laurel en Oliver Hardy als duo te zien waren. De eerste film waarin ze samen te zien waren, ‘The Lucky Dog’, stamt echter al uit 1919. Waarom duurde het toch zo lang voordat de heren inzagen dat ze als duo meer eeuwigheidswaarde hadden dan solo? Volgens Joe Rock, de studiobons voor wie Laurel aan het begin van de jaren twintig werkte, hadden Stan en Olli eigenlijk al in 1925 hun eerste film als komisch duo kunnen maken, maar hield Laurel in eerste instantie de boot af. In ‘Half a Man’ (1925) leek ‘de dunne’, na jaren zoeken naar een eigen typetje, eindelijk zijn draai gevonden te hebben. Hij zag spelen met een partner (nog) niet zitten omdat hij nog altijd zoekende was naar zijn eigen identiteit. Oftewel, Stan zat niet te wachten op concurrentie.

Een paar jaar later had hij echter genoeg zelfvertrouwen getankt om het wel aan te durven om de aandacht te delen met Oliver Hardy, en we weten allemaal wat uit die vruchtbare samenwerking is voortgekomen. Was de angst van Laurel gegrond? Wie zijn solowerk gezien heeft is geneigd te zeggen van wel (enkele uitzonderingen daargelaten). Stan zonder Olli is over het algemeen lang zo grappig niet als Stan mét Olli (dat geldt andersom uiteraard ook). Neem nou ‘White Wings’, een tweeakter uit 1923 waarin de geboren Brit een stratenveger (indertijd een ‘White Wing’ genoemd vanwege hun witte overalls) speelt. Wanneer hij per ongeluk een kinderwagen aanziet voor een vuilnisbak, krijgt hij een agent achter zich aan. Op verschillende inventieve manieren probeert hij deze te slim af te zijn, onder meer door een levend standbeeld na te bootsen en door zich voor te doen als tandarts, waarbij hij het dan weer aan de stok krijgt met een gestoorde patiënt (gespeeld door James Finlayson, die later een vaste aangever zou worden in de Laurel & Hardy-films).

Het verhaaltje stelt hoegenaamd weinig voor; het gaat hier puur om de slapstick en de komische situaties. En hoewel sommige van deze grappen best aardig zijn, is het filmpje als geheel jammer genoeg weinig memorabel. De beste grappen werden ‘geleend’ van collega’s Buster Keaton en Charlie Chaplin en daar komt zelfs Stan Laurel niet mee weg. ‘White Wings’ is dus, ondanks de mooie fotografie, een tegenvaller. Van een film met Stan Laurel en James Finlayson, geregisseerd door  ‘Keystone Cop’ George Jeske, verwacht je simpelweg meer.

‘White Wings’ verschijnt in mei 2013 op DVD (6 DVD-box ‘Laurel & Hardy: De Collectie’).