Wild Tales – Relatos salvajes (2014)

Regie: Damián Szifrón | 122 minuten | komedie, drama, thriller | Acteurs: Ricardo Darin, Óscar Martínez, Darío Grandinetti, Leonardo Sbaraglia, Rita Cortese, Nancy Dupláa, María Marull, Osmar Núñez, María Onetto, Erica Rivas, Leonardo Sbaraglia, Mónica Villa, Julieta Zylberberg

We hebben allemaal wel eens een moment in ons leven waarop we het kookpunt bereiken en het liefst zouden ontploffen. Iedereen kent wel een situatie of een persoon, of meestal een combinatie van deze twee, die het bloed onder je nagels vandaan kan halen. Dit kan getriggerd worden door allerlei soorten gebeurtenissen: bijvoorbeeld door irritante medeweggebruikers in het verkeer, het moment waarop je een parkeerbon krijgt terwijl je net op weg was naar de meter of als je er achter komt dat je geliefde je heeft belazert. Gelukkig weten de meesten onder ons zich dan wel redelijk te bedwingen en loopt het meestal niet echt uit de hand. ‘Wild Tales’ laat zien wat er gebeurt wanneer we dit niet zouden doen. Dat leidt tot bizarre, altijd gewelddadige maar ook grappige situaties.

‘Wild Tales’ is een film van de Argentijnse regisseur Damián Szifrón. De film bestaat uit zes korte films die allemaal één ding gemeen hebben: er wordt getoond wat er kan gebeuren wanneer mensen uit hun slof schieten. Het openingsverhaal over een aantal mensen in een vliegtuig is meteen een fantastische binnenkomer en zet de toon voor de rest van de film. Wat er nog meer voorbijkomt is een vervelende klant in een wegrestaurant die een voorgeschiedenis blijkt te hebben met de serveerster, een man met een vete tegen parkeerbeheer, een jongen die door rijdt na een ongeluk, twee mannen die ruzie krijgen nadat de een de ander belemmert om hem in te halen met de auto en een bruid die uit de band springt op haar bruiloft.

‘Wild Tales’ is een lekkere vreemde eend in de bijt. Damián Szifrón heeft een echt originele film gemaakt, die misschien door de flinke dosis geweld niet voor al te tere zieltjes geschikt is. Dit geweld heeft echter zeker wel een functie; het is zo over de top dat het vaak hilarisch wordt. De verhalen drijven met een knipoog de spot met onze korte lontjes en de maker houdt ons op een grappige manier een spiegel voor. ‘Wild Tales’ kijkt weg als een achtbaan waarbij je van de ene naar de andere verbazing raast.

Sylvia Bakker

Bioscooprelease: 30 oktober 2014