Wild Things (1998)

Regie: John McNaughton | 108 minuten | drama, misdaad, thriller | Matt Dillon, Kevin Bacon, Neve Campbell, Denise Richards, Theresa Russell, Daphne Rubin- Vega, Bill Murray, Robert Wagner, Carrie Snodgress, Jeff Perry, Corey Pendergast, Marc Macaulay, Toi Svane Stepp, Dennis Neal, Eduardo Yanez, Paulo Benedeti, Diane Adams, Jennifer Bini Taylor, Victoria Bass

Aanvankelijk lijkt ‘Wild Things’ het type film waarvan er dertien in een dozijn gaan, een drama over een niet bijster origineel thema (leraar van het type ideale schoonzoon wordt valselijk van verkrachting beschuldigd). Maar schijn bedriegt. In plaats van de gebaande paden te bewandelen, ontwikkelt ‘Wild Things’ zich tot een vakkundig gemaakte misdaadthriller met een overvloed aan verrassende en originele wendingen. De kijker wordt regelmatig op het verkeerde been gezet en de makers onthullen de exacte details van het verhaal pas aan het eind. De kijker wordt dus gedwongen om het verhaal geconcentreerd te blijven volgen en een beroep te doen op zijn of haar puzzelend vermogen.

Het acteerwerk in ’Wild Things’ is van sterk wisselende kwaliteit. Kevin Bacon overtuigt als de gewetenloze en omkoopbare rechercheur Ray Duquette en ook Matt Dillon vertolkt de rol van Sam Lombardo, de leraar met meerdere gezichten, op overtuigende wijze. Denise Richards is echter minder overtuigend als het verwende nest Kelly Van Ryan, terwijl Neve Campbell weer iets meer indruk maakt als het moeilijk te doorgronden en buitengesloten meisje Suzie Marie. Ook Bill Murray duikt nog even op in een aardige bijrol als de geslepen en onbetrouwbare advocaat van Suzie Marie. Wat wel opvalt is dat in ’Wild Things’ vrijwel alleen mooie mensen rondlopen die het merendeel van de tijd in weinig verhullende kleding rondlopen en meestal in mooie sportauto’s rondrijden. De film lijdt dus wel een beetje onder het ’Aaron Spelling syndroom’, hoewel dit beeld wel enigszins genuanceerd wordt door ook af en toe de armoedige omstandigheden waaronder met name Suzie Marie en haar ouders leven te tonen. Op die manier gaat ’Wild Things’ toch nog even kort in op de grote inkomensverschillen die het sociaal- economische landschap van het hedendaagse Florida (en dat van de Verenigde Staten in het algemeen) grotendeels bepalen.

Ondanks enkele kleine schoonheidsfoutjes is ’Wild Things’ zeker een aanrader. De film ademt een lekker broeierig sfeertje uit en de vele plotwisselingen zorgen ervoor dat het op het eerste oog niet eens zo bijster indrukwekkende verhaal toch bijna de volle 108 minuten lang blijft boeien.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 30 juli 1998