Willie en het wilde konijn (2007)

Regie: Pernilla Hindsefelt, Marcus Gezelius, Hamid Navim, Lars Klinting, Alicja Jaworski, Lennart Gustasson, Ylva-Li Gustafsson | 63 minuten | animatie, familie

‘Willie en het wilde konijn’ is de verzamelnaam voor een viertal animatiefilmpjes gericht op de kleinste filmfans. De filmpjes zijn meestal echter van zo’n niveau dat ook ouders er pret aan zullen beleven. Opener ‘Schaak’ (‘Schack’) is – vanuit een volwassen perspectief gezien – meteen het beste filmpje van het kwartet. In prachtige warme kleuren zien we een klassiek ingerichte kamer, waarna het beeld zich snel verplaatst naar een schaakbord. Het blijkt echter geen stilleven te zijn; de schaakstukken leven. Ze hebben gezichtjes en de maker heeft de vormen van de lijfjes op een prima manier ingezet. Er gaat een dreiging uit van de blikken in de ogen van de stukken en het is duidelijk dat er letterlijk veel op het spel staat. De animatie is wonderschoon, het humoristische verhaaltje is kort, maar zeer origineel en de uitkomst mag op zijn minst verrassend genoemd worden. Van deze regisseuse willen we nog veel meer zien! Of het filmpje door kinderen echter op zijn juiste waarde wordt ingeschat is nog maar de vraag.

Het tweede filmpje, ‘Hoogtevrees’ (‘Örjan – Den höjdrädde örnen’) is een grappig verhaaltje over een adelaar, Regal, die vanwege zijn hoogtevrees, niet durft te vliegen. Het goudhaantje dat hem op een dag bezoekt, wil hem helpen, maar Regal lacht hem eerst uit omdat hij niet gelooft dat zo’n klein vogeltje hem van zijn vliegangst af kan helpen. Enigszins wantrouwend stemt hij toch in om de volgende ochtend met het behulpzame vogeltje af te spreken, bovenop een heuvel vlakbij het bos waar hij woont. Als hij met veel pijn en moeite de heuvel beklommen heeft, komt het goudhaantje niet opdagen. Pas vele uren later, als Regal al bijna aan zijn nieuwe omgeving gewend is, treft het vogeltje hem. Omdat het echter al laat is en het donker wordt, vindt het goudhaantje het beter om de volgende dag opnieuw af te spreken. Plaats van ontmoeting is een boomstam bovenop de heuvel. De oudere kijkers weten natuurlijk al waar het verhaal naartoe gaat, maar voor de kleintjes is het nog best spannend of Regal zal leren vliegen. Het herhalende element in het verhaal is goed gekozen en mede dankzij de tekentechniek heeft het filmpje iets prentenboekachtigs. Met twintig minuten is het filmpje echter wel wat aan de lange kant.

Het derde filmpje van de verzameling, ‘Biggetje vliegt’ (‘Lilla grisen flyger’), is een koddig filmpje over een nog koddiger varkentje dat niets doet dan dromen over vliegen. Ze wordt regelmatig uitgelachen door haar medestal-bewoners, die het haar maar niet aan het verstand kunnen brengen dat varkens niet vliegen. Het varkentje laat het er echter niet bij zitten en vertrekt de wijde wereld in, op zoek naar iemand die haar wil leren vliegen. Ze komt diverse dieren tegen, die haar allerlei kunstjes bijbrengen: een mol leert haar tunnels graven, een kikker leert haar zwemmen, een konijn leert haar rond te hupsen en een eenkhoorntje leert haar in de bomen klimmen, maar vliegen lukt nog niet. Als het biggetje een wolf ontmoet komen haar zojuist aangeleerde vaardigheden goed van pas. En dat vliegen… dat komt ook wel goed.

Het laatste en tevens langste filmpje van het programma is ‘Willie en het wilde konijn’. Deze tekenfilm valt op door de aparte manier van animatie. Slechts de dieren en enkele gebruiksvoorwerpen zijn getekend, de rest van de omgeving is gewoon werkelijkheid. De tekeningen worden in deze beelden geprojecteerd. Dit geeft een grappig effect. Het verhaal is jammer genoeg minder bijzonder en nogal voorspelbaar. Tevens is het filmpje aan de lange kant. Er zitten ook aspecten in de film die wellicht voor gevoelige kindertjes minder geschikt kunnen zijn, ondanks het leeftijdsadvies van drie tot acht jaar voor de collectie. Peuters zullen de scène met de adelaar en de kraai misschien te beangstigend vinden. Het is jammer dat juist het langste filmpje zo tegenvalt, omdat dit wel een stempel drukt op het geheel. Afzonderlijk bezien zou ‘Schaak’ de maximale score van vijf sterren behalen, ‘Hoogtevrees’ en ‘Biggetje vliegt’ drie en ‘Willie en het wilde konijn’ twee. Gemiddeld scoren de filmpjes samen dan afgerond drie sterren.

Bioscooprelease: 30 augustus 2007