Wind (1992)

Regie: Carroll Ballard | 120 minuten | actie, drama, sport | Acteurs: Matthew Modine, Jennifer Grey, Cliff Robertson, Jack Thompson, Stellan Skarsgård, Rebecca Miller, Ned Vaughn, Peter Montgomery, Elmer Ahlwardt, Saylor Creswell, James Rebhorn, Michael Higgins, Ron Colbin, Ken Kensei, Bill Buell

Vind een bepaald segment en maak er een film over, dat lijkt in ‘Wind’ de gedachte te zijn. Een film over boten bijvoorbeeld. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van degenen die zich met hart en ziel aan het wedstrijdzeilen wagen. Toch hoef je zelf geen fanatiek zeiler te zijn om van deze film te genieten. De prachtige beelden maken het meer dan goed. De paar nautische termen die worden genoemd worden door een verslaggever in de film uitgelegd, waardoor je je als kijker niet afzijdig voelt.

Het verhaal is losjes gebaseerd op het ware verhaal van Dennis Conner die Amerika in 1983 in verlegenheid bracht door de eerste Amerikaan te zijn die de America’s Cup verloor in de 140-jarige geschiedenis van de race. Het thema van de film draait dan ook om het winnen van die Cup en niet echt over de invloed die wind heeft op het zeilen, wat uit de titel van de film opgemaakt zou kunnen worden. Het thema wind wordt maar even aangestipt.

‘Wind’ werd geregisseerd door Carroll Ballard en geproduceerd door Francis Ford Coppola. Een combinatie die goed bevalt blijkbaar, want Ballard en Coppola hebben al eerder samen aan een film gewerkt. In 1979 maakten zij ‘The Black Stallion’, een film die te vergelijken is met ‘Wind’. In beide films gaat het om de buitenstaander die weinig kans heeft om te winnen, maar die door hard werken en doorzettingsvermogen toch een kans maakt.

De karakters in ‘Wind’ (matig optreden van Jennifer Grey) zijn wat oppervlakkig waardoor je je niet teveel kan identificeren met de spelers. Dat is jammer. De wanhoop die past bij een race waar alles te verliezen valt is niet te zien bij de spelers. Daardoor is het einde nogal voorspelbaar en niet echt spannend. Voor de echte zeilfans zal dit een geweldige film zijn, want hoeveel films zijn er nu in dit segment gemaakt? Helaas is ‘Wind’ een wat vlakke film, er zijn momenten waarop je het gevoel krijgt naar een documentaire over zeilen te kijken. Maar de prachtige beelden op locatie, het goede camerawerk en de spanning die uitgaat van het racen, maakt deze film het kijken waard.

Redactie Cinemagazine