Winnie the Pooh: Een dag vol liefde (1995)

Regie: Keith Ingham, | 50 minuten | animatie, korte film | Originele stemmencast: Jim Cummings, Michael Gough, Ken Sansom, Andre Stojka, Paul Winchell, Jerome Beidler, Brady Bluhm, Peter Cullen, John Fiedler, David Warner

Valentijnsdag: je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen, lijkt Disney te willen zeggen. Op de DVD ‘Winnie the Pooh: Een dag vol liefde’ worden twee klassieke Winnie de Pooh-verhalen samengebracht: ‘Lievelingsdag’ (‘Winnie the Pooh Un-Valentine’s Day’, 1995) en ‘Een dag vol liefde’ (‘Winnie the Pooh: A Valentine for You’, 1999). De filmpjes, die elk zo’n twintig minuten duren, zijn voornamelijk gericht op kleuters, maar ook voor volwassenen zijn ze nog best het aanzien waard. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je al een warm plekje in je hart moet hebben voor Poehbeer en zijn vriendjes uit het Honderd Bunderbos…

In ‘Lievelingsdag’ heeft Konijn een aantal vriendjes bij hem thuis bij elkaar geroepen. Valentijnsdag nadert namelijk, en gezien het ‘fiasco’ van vorig jaar (Konijns kast puilt nu nog uit van alle verstuurde Valentijnswensen) vindt Konijn dat er dit jaar maar eens helemaal niets aan gedaan moet worden. De dieren stemmen er mee in, maar natuurlijk gaat het mis. Poeh vindt een gevulde honingpot voor zijn deur en is ervan overtuigd dat Knorretje het verbod van Konijn heeft genegeerd. Natuurlijk mag zo’n liefdesbetuiging niet onbeantwoord blijven en zo zet de malle ouwe beer een kettingreactie in gang, waarbij iedereen iemand anders verrast met een Valentijnskaart – of cadeau. Aardig filmpje, dat echter te lang doorgaat; als je er al uit bent wie er werkelijk achter zit worden er nog wat verhaallijntjes uitgezet. De animatie is echter beter dan sommige Disneysequels.

‘Lievelingsdag’ is oorspronkelijk een van de afleveringen van de tv-show ‘The New Adventures of Winnie The Pooh’. Op de dvd is het aangevuld met het korte filmpje ‘The Three Little Piglets’, waarin Poeh op zijn onnavolgbare wijze aan zijn vriendjes het klassieke sprookje van de drie biggetjes voorleest, maar er uiteraard allerlei elementen uit andere vertellingen bijhaalt.

In ‘Een dag vol liefde’ ontdekt Poeh dat Knorretje een Valentijnskaart aan het maken is. (Leuke Poeh-uitspraak: “Oh, valt Valentijnsdag dit jaar op morgen?”). Later zien de honingminnende beer en zijn vriendjes dat Janneman Robinson een Valentijnskaart aan het schrijven is. Wanneer deze zoals verwacht niet voor Winnie is, maar voor Winnifred, raken de dieren in paniek. Uil vertelt hen namelijk dat Winnifred een meisje is. Oh jee, Janneman Robinson is gestoken door een Zwijmel en dat betekent dat hij is aangestoken door het liefdesvirus! De dierenvriendjes gaan op zoek in het Honderd Bunderbos om het vuurvliegje te vangen, zodat Janneman Robinson weer de oude wordt. Het levert een spannend avontuur op als Poeh en de vriendjes elkaar in het donkere bos kwijtraken. Dit filmpje zit goed in elkaar, met aardige liedjes en prima (traditionele) animaties. Leuk zolang als het duurt, maar net als ‘Lievelingsdag’ geen filmpje voor op de repeat. Deze twee verhalen laten zien dat feestdagen als Valentijnsdag een prima thema vormen voor de bewoners van het Honderd Bunderbos. Vriendschap en liefde vormen immers de basis van deze feestdagen en wie kan beter uitleggen aan peuters en kleuters waar Valentijnsdag om draait dan hun bekende knuffelbeer?

‘Winnie the Pooh: Een dag vol liefde’ is een leuke aanvulling in de Poeh-verzameling, maar net als Valentijnsdag zelf, geen absolute must.