Winter Vacation-Han jia (2010)

Regie: Li Hongqi | 91 minuten | drama | Acteurs: Jinfeng Bai, Lei Bao, Hui Wang, Ying Xie, Naqi Zhang

‘Winter Vacation’ beschrijft de laatste dagen van de wintervakantie van een groepje tieners in een naamloze Chinese stad. Zoals we gewend zijn van pubers hebben ze de hele dag niets te doen. Ze hangen maar wat rond op straat en discussiëren met elkaar om de spanning erin te houden. En natuurlijk worstelen ze ook met de nodige existentiële vragen. Moet ik een vrouw zoeken en later gaan trouwen? Moet ik me gaan inzetten voor de communistische partij? Moet ik hard gaan studeren om goed te scoren op de test?

Op zichzelf niet gek dat je als tiener zo in de knoop zit. Wat ‘Winter Vacation’ zo bijzonder maakt is dat de zoektocht van de jongeren wordt geplaatst tegen de achtergrond van een troosteloze Noord-Chinese stad. Ruwe strakke stenen gebouwen en geen enkele vorm van vertier of leven op straat. Kamers zonder inrichting. En dan ook nog het gedimde licht van het winterseizoen. In die stad zou je nog niet dood gevonden willen worden. Door het doelloze vervelen van de pubers te plaatsen in zo’n deprimerende context hebben hun existentiële vragen iets treurigs.

Naast de omgeving zijn ook de ouderen niet bepaald een inspirerend voorbeeld.  Ze blinken uit in gelatenheid en chagrijn. We zijn bijvoorbeeld getuige van oude mensen die na jaren gaan scheiden. Een oude opa die zijn leven lang hard gewerkt heeft zit ontevreden thuis televisie te kijken en doet niets anders dan op zijn kleinzoon vitten. De markt is normaal een gezellige plek vol leven, maar niet in deze naamloze Chinese stad. De verkopers zitten aan een lange tafel en iedere kraam is hetzelfde. Zelfs het onderhandelen gaat zonder plezier.

Het sociale commentaar ligt er vrij dik op in deze film en het is dan ook bijzonder dat regisseur Li Hongqi deze film mocht maken van de Chinese overheid. Echt een kop en een staart heeft de film niet, je zult het als kijker met de beelden moeten doen. Die zijn erg sterk en ook de soundtrack is fascinerend. Lastig uitleggen wat voor muziek het is: een man en een vrouw prevelen geluiden begeleid door traditionele Chinese muziekinstrumenten en gitaar.

Een film over verveling loopt altijd het risico te vervelen, maar ‘Winter Vacation’ heeft voldoende in huis om te boeien. De fascinerende beelden, de bizarre soundtrack en de bij tijd en wijlen grappige strapatsen van de jongeren maken van de film een bijzonder geheel.

Bram Semeijn

Bioscooprelease: 15 december 2011