Wiplala (2014)

Recensie Wiplala CinemagazineRegie: Tim Oliehoek | 93 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Géza Weisz, Sasha Mylanus, Kee Ketelaar, Peter Paul Muller, Gabbi Lieve van Waveren, Cas Jansen, Jack Wouterse, Hans Kesting

Annie M.G. Schmidts “Wiplala” is al jaren een geliefd boek bij ouders en kinderen. De koningin van de Nederlandse jeugdliteratuur publiceerde het boek al in 1957, ruim voor “Ibbeltje’, “Minoes” en “Pluk van de Petteflet” en “Otje”, maar het is zo ongeveer het laatste dat naar het witte doek gebracht wordt. Niet zo vreemd natuurlijk, want het verhaal vergt nogal wat aan speciale effecten. Producent BosBros achtte de tijd rijp voor een verfilming van deze tijdloze klassieker en wat blijkt? Ze hadden gelijk.

In ‘Wiplala’ maken we kennis met het gezin Blom, waarvan nog niet zo lang geleden de moeder is overleden. De overige gezinsleden hangen een beetje als los zand aan elkaar. Vader Blom is druk met zijn werk als leraar, zelfs nu het kerstvakantie is. Hij zit vaak met zijn neus in de boeken en vergeet soms dat hij ook nog voor zijn kinderen moet zorgen. Vooral de negenjarige Johannes heeft daar last van. Zijn vader is streng voor hem en stelt hoge eisen aan het jochie. Zijn grotere zus Nella Della zorgt voor de boodschappen en het eten, maar heeft ook niet altijd tijd voor Johannes.

Op een avond, als hij eigenlijk al hoort te slapen, hoort Johannes een vreemd geluid in de keuken. Wanneer hij gaat kijken, ontdekt hij een heel klein mannetje. Aanvankelijk denkt hij dat het een kabouter is, maar dáár is het wezentje niet van gediend. Hij stelt zich voor als Wiplala. Hij is dan ook een wiplala. Wiplala kan tinkelen. Dat is een soort van toveren. Jammer genoeg is hij er niet zo goed in. Heen tinkelen lukt wel, maar terug tinkelen is vaak problematisch. Ondanks dat Wiplala hun poes Vlieg heeft betinkeld (lees: heeft versteend), vindt Johannes het best gezellig om er een klein vriendje bij te hebben. Voor zolang het kan, houdt hij Wiplala lekker voor zichzelf. Maar het duurt niet lang of Nella Della komt er achter…

‘Wiplala’ is een avontuurlijke familiefilm, boordevol actie en humor. Het met vaart vertelde verhaal houdt de kijker continu bij de les. De belangrijkste elementen uit het boek van Annie M.G. Schmidt zijn bewaard gebleven, maar scenariste Tamara Bos (‘Minoes’, ‘Pluk’, ‘Otje’) heeft er wel een moderne draai aan gegeven. Het is volkomen geloofwaardig dat er in het oer-Hollandse keukenkastje ineens een wiplala tevoorschijn komt. De overtuigende special effects getuigen van verbeeldingskracht en creativiteit.

De cast weet het publiek eveneens voor zich te winnen; Johannes en Wiplala doen in guitigheid niet voor elkaar onder. Géza Weisz weet als antiheld Wiplala precies de juiste balans tussen stoer en vertederend te vinden en Sasha Mylanus is een heerlijk vastberaden ventje dat subtiel een scala aan emoties bestrijkt. De nadruk mag in ‘Wiplala’ dan wel meer op actie dan gevoelens liggen, toch zit er aan het eind een slikmomentje. Regisseur Tim Oliehoek heeft van ‘Wiplala’ een onweerstaanbare film gemaakt, waarbij zowel jong als oud zich zal vermaken.

Bioscooprelease: 19 november 2014
VOD-release: 25 maart 2015
DVD- en blu-ray-release: 25 maart 2015