Wizards of Waverly Place: The Movie (2009)

Regie: Lev L. Spiro | 98 minuten | komedie, avontuur, familie, fantasie | Acteurs: Selena Gomez, David Henrie, Jake T. Austin, Jennifer Stone, Maria Canals-Barrera, David DeLuise, Steve Valentine, Xavier Torres, Jennifer Alden, Jazmín Caratini, Jonathan Dwayne, Marisé Alvarez, Bettina Mercado, Veraalba Santa, Gabriela Rosario

Spin-offs van tv-series. Er zijn legio voorbeelden van. Soms krijgt een tv-serie pas decennia later een reboot (‘Charlie’s Angels’, ‘The A-Team’) met nieuwe acteurs, soms na een paar jaar (‘Sex and the City’ en de sequel). Over andere spin-offs wordt alleen maar jarenlang gespeculeerd (de “Friends” film) en komt er nooit iets van de initiële plannen. Van de Amerikaanse sitcom “The Wizards of Waverly Place” (2007) die door Disney Channel wordt uitgezonden, wordt na het derde seizoen dat de serie loopt een tv-film gemaakt. Commercieel gezien natuurlijk een prima beslissing, want waarom wachten als je een succesvol concept nog even extra uit kunt melken? Zo negatief als dat ‘uitmelken’ klinkt, verdient Disney echter niet, want ‘The Wizards of Waverly Place-The Movie’ is een hele aardige film geworden, die hordes tieners (en zelfs hun ouders) zal vermaken.

De tv-serie “The Wizards of Waverly Place” gaat over de in New York wonende familie Russo. Alex (Selena Gomez), haar broer Justin (David Henrie) en de benjamin van het stel, Max (Jake T. Austin) wonen samen met hun ouders in Waverly Place, waar hun ouders een lunchroom runnen. De drie kinderen gaan naar de middelbare school, maar krijgen ook les van hun vader Jerry (David DeLuise, zoon van Dom). Palief is namelijk een magiër geweest, maar toen hij verliefd werd op Theresa (Maria Canals-Barrera) en met haar wilde trouwen moest hij de magie opgeven. Hij mag echter nog wel de kunst van de magie doorgeven aan zijn nageslacht.

De drie kinderen zijn erg verschillend. De oudste, Justin, is serieus en gehoorzaam, maar wordt vaak door Alex ingeschakeld om haar uit de puree te helpen. Alex is nogal een opstandige puber, die vaak magie gebruikt om onder de strenge regeltjes van haar ouders te komen. Veel afleveringen van de serie draait om de problemen die Alex veroorzaakt met haar getover. Zo is er een aflevering waarin ze haar ouders overtuigt haar vriendin Harper (Jennifer Stone) een baan te geven bij de lunchroom, maar Harper blijkt een desastreuze serveerster te zijn. Alex betovert haar vriendin, zodat ze een uitmuntende werknemer wordt, maar al snel draait dit uit op ruzie. In een andere aflevering heeft Justin een gigantische puist op zijn voorhoofd, die roet in het eten gooit voor zijn plannen om naar Junior Prom te gaan met zijn eerste echte vriendin. Alex probeert magie toe te passen om de weerzinwekkende pukkel te laten verdwijnen, maar in plaats daarvan verandert ze het in een puist met een gezicht die nog praat ook! Veel van de humor in de serie komt voort uit de relatie tussen Alex en Justin en verkeerd uitgevallen toverspreuken.

In de eerste speelfilm rondom de tovenaars-in-opleiding gaan Theresa en Jerry op vakantie, maar wanneer Alex vlak voor hun vertrek bewijst niet om te kunnen gaan met de verantwoordelijkheid van het zonder ouderlijke supervisie thuis zijn, moeten alle drie de kids toch mee op vakantie. Gekleed in matching outfits – het schrikbeeld van elke tiener – vertrekt het vijftal voor een weekje naar de Cariben, de plek waar Theresa en Jerry elkaar ontmoet hebben. Justin, Max en vooral Alex worden knettergek van het herinneringen ophalen aan die tijd. Het feit dat Theresa alle magie gedurende de vakantie verboden heeft, maakt het verblijf er niet aantrekkelijker op. Het spreekt vanzelf dat de Russo-kinderen zich weinig van het verbod aantrekken en toch stiekem toveren. Wanneer Alex een uitnodiging van de knappe surfinstructeur krijgt om naar een strandfeestje te gaan weigert Theresa haar te laten gaan en dat is voor de verveelde Alex de druppel. Uit de grond van haar hart spreekt ze de wens uit dat ze wilde dat haar ouders elkaar nooit ontmoet hadden, maar omdat ze op dat moment een toverstaf vasthad, komt deze wens onmiddellijk uit.

Deze alternatieve realiteit wordt al gauw een nachtmerrie: hoewel alle vijf de familieleden nog steeds aanwezig zijn op het tropische resort, kennen Jerry en Theresa elkaar niet en herkennen ze ook hun kroost niet. Jerry blijkt een luchthartentreurniet flirtende veertiger te zijn geworden en ook Theresa laat zich de aandacht van de vele mannen welgevallen. Alex, Justin en Max moeten alles op alles zetten om de spreuk ongedaan te maken, anders zullen zij binnen afzienbare tijd verdwijnen. Wat volgt is een avontuur door de jungle van de Cariben, waarbij vooral Alex en Justin moeten zien samen te werken en hun onderlinge gekibbel tot een minimum beperken. De toon van de film is gelijk aan die van de serie, maar de film voelt gelukkig niet aan als een uitgerekte aflevering. De special effects zijn hier en daar wel wat goedkoop, maar zijn acceptabel voor een rechtstreeks voor tv gemaakte productie. Het verhaal is goed geschreven, met voldoende actie en humor, en biedt voor elke leeftijdsgroep herkenningspunten door het uitwerken van thema’s als puberende kinderen en de conflicten die dat met zich meebrengt, het met moeite vrij laten van je kinderen en het verlangen naar een goede familieband. Daarnaast is de cast in vorm, met de charismatische en energieke Selena Gomez als positieve uitschieter. Liefhebbers van de serie zullen zeker niet teleurgesteld zijn in deze eerste spin-off!