Wolf: Een week met Appa & Sjaak (2013)

Regie: Noël Schoolderman | 28 minuten | muziek, documentaire

Wie de Nederlandse misdaadthriller ‘Wolf’ van Jim Taihuttu heeft gezien, weet dat de muziek een onlosmakelijk onderdeel vormt van de film, die goed was voor drie Gouden Kalveren. De voor de soundtrack verantwoordelijke artiesten, het Amsterdamse rapperduo Appa en Sjaak, namen een week lang hun intrek in het appartement aan de Auriollaan 104 in de Utrechtse wijk Kanaleneiland (aan de buren worden in de eindcredits nog excuses aangeboden voor de geluidsoverlast). Ze namen de huissleutels letterlijk over van hoofdrolspeler Marwan Kenzari en Jim Taihattu, die tijdens de opnamen voor de film in de winter van 2012/2013 in het Utrechtse appartement woonden. Noël Schoolderman volgde de twee heren op de voet en legt zo het proces vast van het ontstaan van de filmmuziek.

‘Wolf: Een week met Appa & Sjaak’ is in hetzelfde stemmige zwart-wit geschoten als ‘Wolf’. Het levert meestal mooie beelden op, korte shots van de omgeving, close-ups van de artiesten, die hun verhaal doen voor de camera, of bezig zijn met muziek maken, eten, slapen, voetballen met de lokale jeugd en roken, vooral veel roken. De dwarrelende rook is weliswaar fraai om te zien, maar na een keer of tien gaan die shots wel storen. Niet alleen Appa en Sjaak vertellen over de totstandkoming van het album, ook collega’s als Winne (met wie ze ‘Mooie val’ opnamen) en MocroManiac, Feis en Rotjoch (te horen op 101Barbaarz) komen voor de camera. Acteur Nasrdin Dchar neemt zelfs zijn debuut als zanger op, iets waar hij voorheen volgens de docu erg onzeker over was, maar wat niets is waar hij zich voor hoeft te schamen.

Wat het meest opvalt aan de muziekdocumentaire is de ongedwongen sfeer waarin de tracks gemaakt worden. Er is geen tijdsdruk, althans, zo komt het niet over, maar de creativiteit komt als vanzelf naar buiten. Het duo versterkt en inspireert elkaar en het kan niet anders dan een goede zet zijn geweest om ze met zijn tweeën een week lang samen te laten wonen.

De documentaire werd in vijf delen al op internet verspreid, maar staat nu als extra feature op de zeer uitvoerige Limited 3-Disc edition van ‘Wolf’. Voor de liefhebbers van Nederlandse hiphopmuziek in het algemeen en Appa & Sjaak in het bijzonder is ‘Wolf: Een week met Appa & Sjaak’ erg interessant, maar ook fans van de film ‘Wolf’ zullen het kijkje achter de schermen van deze albumproductie zeker kunnen waarderen.

‘Wolf: Een week met Appa & Sjaak’ verschijnt vrijdag 7 februari 2014 op DVD (als extra op de limited 3-Disc edition van ‘Wolf’). Daarnaast staat er onder andere de ‘Making of Wolf’ op en drie videoclips (‘Mooie val’, ‘Stuntman’ en ‘Onbegrepen’). Tevens is in die box de soundtrack van Appa & Sjaak te vinden.