Worst (2006)

Regie: Ewald Leuwsha | 9 minuten | korte film | Acteurs: Camilla Siegertsz, Richard Gonlag, Nils Verkooijen

Er wordt niet gesproken in deze korte film van Ewald Leuwsha. Het jongetje, de slager en de slagersvrouw zeggen niets tegen elkaar. Toch hebben ze een grote invloed op elkaars leven, vooral na een voorval in de slagerij. Als het jongetje ten overstaan van een winkel vol klanten de aandacht vestigt op de pruik van de slagersvrouw, kan zij niet met de schaamte leven. Op de begrafenis heeft de slager een manier gevonden om haar te eren en zichzelf te troosten. Het jongetje (Nils Verkooijen) wordt sterk neergezet, maar is de hele film door ook een beetje angstaanjagend. Eigenlijk heeft de hele cast iets engs over zich: de slagersvrouw (een mooie rol van Camilla Siegertsz) met haar mysterieuze brandwonden, slager Koen (Richard Gonlag) in zijn koele gedrag; zelfs de klanten van de slagerij (al zien we die nooit helemaal) geven je een naargeestig gevoel. Het gelach en gehoon als de ware haardracht van de slagersvrouw wordt onthuld jaagt je als kijker de stuipen op het lijf.

Met het zeer verrassende en originele einde lijkt de slager zijn wraak te hebben opgediend en gerechtigheid te hebben gekregen. Het mooie camerawerk leidt geregeld af van de tragische inhoud van de film, wat het geheel luchtiger maakt, en mooier ook. Maar het mooie gaat hier hand in hand met het morbide, en tragische. De serene beelden van de slagerstuin bevatten deze dubbele lading: de gemoedelijkheid slaat snel om in het onheilspellende feit dat de schattige varkens daar onwetend hun dood tegemoet gaan. De gedetailleerde beelden van de ambachtelijke werkwijze van de slager zijn fascinerend, en krijgen, vooral na het einde, ook een gelaagdheid met zich mee. Door het sterke camerawerk en dito acteerprestaties is de film zeker het bekijken waard, maar zet je schrap voor een vreemd doordenkertje aan het eind, dat van de film een zwartgallig sprookje maakt.

Ruby Sanders