Wrath of the Titans (2012)

Regie: Jonathan Liebesman | 99 minuten | actie | Acteurs:  Sam Worthington, Liam Neeson, Ralph Fiennes, Bill Nighy, Rosamund Pike, Toby Kebbell, Danny Huston, Édgar Ramírez, Lily James, Matt Milne, Reg Wayment, Alex Claus, Jimi James, Lamberto Guerra, Freddy Drabble

Er waren waarschijnlijk maar weinig mensen die na het matige film ‘Clash of the Titans’, dat in 2010 verscheen, op een vervolgdeel zaten te wachten. Want buiten de aardige actiescènes en het feit dat het er allemaal leuk uitzag, had deze film niet veel te bieden. Commercieel gezien heeft de film de makers ervan echter geen windeieren gelegd. Het is daardoor niet verrassend dat twee jaar later met ‘Wrath of the Titans’ het vervolg verschijnt. Hoofdrolspeler Perseus (Sam Worthington), de halfgod en halfmens, gaat in dit tweede deel wederom de strijd tegen de duistere figuren uit de Griekse mythologie aan.

Na in het eerste deel korte metten met de gigantische ‘kraken’ te hebben gemaakt en hiermee vele onschuldige mensen van de dood te hebben gered, leeft Perseus inmiddels een rustig, teruggetrokken bestaan samen met zijn zoontje. Aan dit vredige leventje komt echter abrupt een einde wanneer de kwade Hades (Ralph Fiennes) en Ares (Edgar Ramirez) een pact sluiten met de gigantische titaan Kronos om Zeus (Liam Neeson) gevangen te nemen. Voor Perseus zit er niks anders op dan met tegenzin weer het zwaard te pakken en te proberen dit duistere plan te voorkomen. Wat volgt is een lange tocht die Perseus en zijn metgezellen uiteindelijk in de onderwereld zelf brengt met als doel te voorkomen dat Hades en Ares de macht pakken. De belangrijkste nieuwkomer is de door Toby Kebbell gespeelde Argenor, de neef van Perseus.

Waar ‘Clash of the Titans’ zoals gezegd al niet al te denderend was, is het teleurstellend om te moeten concluderen dat ‘Wrath of the Titans’ het er niet beter vanaf brengt. De film voelt teveel als een verplicht nummertje aan. Grootste probleem is de enorme mate van voorspelbaarheid. Het verhaal is te simpel en is niet meer dan een excuus om Perseus weer alles wat op zijn weg komt af te laten slachten. Nergens lijkt de film de moeite te nemen om verrassend uit de hoek te komen, onverwachte plotwendingen zijn in geen velden of wegen te bekennen. In plaats daarvan wordt nauwkeurig toegewerkt naar een einde dat de gemiddelde kijker al lang en breed ziet aankomen. De vechtpartijen zelf, waar de film het bij gebrek aan een goed verhaal van zal moeten hebben, zijn in het beste geval als ‘aardig’ te omschrijven. Maar om te zeggen dat de actie echt van het scherm spat gaat wat te ver, de kwade demonen zien er hiervoor gewoonweg niet dreigend genoeg uit.

Het is heel erg jammer dat er niet meer met de rijke Griekse mythologie, die toch bol staat van de fascinerende verhalen, is gedaan. Behalve dat er een aantal grootheden als Zeus en Hades mogen opdraven doet de film niks met deze zo inspirerende mythes. Ook de relatief grote namen als Sam Worthington en Liam Neeson kunnen de film niet boven de middelmaat tillen. Met name Sam Worthington zal zich tegen het eind van de film geen raad geweten hebben met de teksten die hij voorgeschoteld kreeg. De keuze om een nieuwe regisseur voor dit tweede deel in te schakelen (Jonathan Liebesman in plaats van Louis Letterier) levert weinig verandering in de film zelf op. ‘Wrath of the Titans’ is dan ook alleen voor de fans van het eerste deel een aanrader. Vond je ‘Clash of the Titans’ al niks, dan doe je er goed aan dit veel te verplichte nummertje aan je voorbij te laten gaan.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 29 maart 2012
VOD-release: 8 augustus 2012