Wuthering Heights (2011)

Regie: Andrea Arnold | 128 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Kaya Scodelario, Nichola Burley, James Howson, Oliver Milburn, Amy Wren, Steve Evets, James Northcote, Shannon Beer, Solomon Glave, Paul Hilton, Simone Jackson, Jonny Powell, Paul Murphy

Regisseuse Andrea Arnold neemt in haar verfilming van het klassieke boek ‘Wuthering Heights’ talloze risico’s. Zo is de filmversie een compleet andere ervaring en kiest Arnold nooit voor de meest gangbare weg. Maar bijna al haar keuzes pakken verkeerd uit, waardoor ‘Wuthering Heights’ een uitermate lange zit wordt.

Het is duidelijk dat de filmversie van het verhaal van Emily Brontë er een moest worden voor alle zintuigen. Maar cinematograaf Robbie Ryan (ook bekend van Arnolds andere films) weet de uitgestrekte landschappen maar niet betoverend te krijgen en het handheld camerawerk is zo schokkerig dat ‘Wuthering Heights’ vooral op de zenuwen werkt. Het lijkt wel alsof de enige momenten waarop het beeld duidelijk is, er dieren worden gemarteld of necrofilie plaatsvindt; dat kan nooit de bedoeling van de regisseuse zijn geweest. Maar ook haar keuze om over de twee uur heen te gaan en de film niet gepaard te laten gaan met muziek, maakt het een moeilijke zit. Daarbij komt nog dat de acteurs de film maar niet kunnen dragen. Heathcliff (Solomon Clave en James Howson) en Catherine (Shannon Beer en Kaya Scodelario) mogen dan zo hun romance beleven, maar de intensiteit van hun liefde komt niet over. Nooit worden de momenten waarop de geliefden apart zijn beklemmend en nooit doen de gezichtsexpressies wanneer zij samen zijn al het hele werk. Ook de castingkeuzes zijn vreemd te noemen. Zowel bij Heathcliff als Catherine lijken de jonge en oudere versies totaal niet op elkaar. Als ook nog de spaarzame teksten geen houvast weten te krijgen, lijkt het geheel weinig meer dan los zand.

Onevenwichtig is ‘Wuthering Heights’ dus; gegokt en verloren. Het lijkt alsof Andrea Arnold geen moment vat heeft op het geheel, waar er quasi-romantische momenten worden afgewisseld met het alom vertegenwoordigde weerbeeld met overal insectengeluiden, maar zonder de ingrediënten die een romantische film hoort te hebben: fraaie dialogen en mooie muziek. Het was een moedige keuze van Arnold om het anders te proberen te doen, maar hij pakt dramatisch uit.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 12 april 2012
DVD-release: 4 maart 2013