Y.P.F.–Young People Fucking (2008)

Regie: Martin Gero | 91 minuten | komedie | Acteurs: Diora Baird, Callum Blue, Carly Pope, Aaron Abrams, Kristin Booth, Josh Dean, Sonja Bennett, Josh Cooke, Peter Oldring, Ennis Esmer

Grappig? Ja. Maar leren we iets over seks dat we nog niet wisten? Nee. ‘Young People Fucking’ zal het Nederlandse publiek waarschijnlijk niet doen verblikken of verblozen. In Amerika zal regisseur Martin Gero misschien meer stof doen opwaaien met deze zeer beschaafde, luchtige film over hoe seks niet, maar vooral ook wel kan.

De verschillende koppels die aan ons geïntroduceerd worden komen heel natuurlijk over en lijken geheel op hun gemak met elkaar. Dit maakt het prettig kijken. Er ontstaat een aangename spanning binnen de koppels die je met hen mee laat leven en hen doet geloven. Ook de nodige dosis humor ontbreekt niet en relativeert de situaties waarin je nu eenmaal terecht kan komen als je met het fenomeen ‘seks’ van doen hebt.

Het is interessant dat de koppels allemaal op een andere manier tegenover elkaar staan en dat dit hun seksleven op een zekere wijze beïnvloedt. Ook al doet met name het koppel dat vriend en vriendin is zeer clichématig aan, de boodschap is duidelijk: experimenteer! Geniet! Kijk verder dan je slaapkamerdeur!

‘Y.P.F.’ blijft vrij simpel doordat we enkel heen en weer switchen tussen de koppels en geen verdere verbanden of verhaallijnen zullen ontdekken. Dit is op zich prettig, het gaat immers grotendeels om de seks in deze film, maar kan gaan vervelen. Een beetje vrije geest die ‘Y.P.F.’ ziet zal zich afvragen of het echt nodig was om hier een film over te maken. We moeten er echter voor oppassen dat we de mensen voor wie het bedrijven van de liefde niet allemaal voor zich spreekt uit het oog verliezen.

Erg vernieuwend lijkt ‘Y.P.F.’ inderdaad niet te zijn met de hoeveelheid porno in gedachte die we in Nederland hebben rondslingeren. Misschien heeft Gero een specifieke doelgroep willen bereiken. Bijvoorbeeld de jongeren die nog aan seks gaan beginnen, of waarschijnlijk toch het Amerikaanse publiek dat nog wel van zijn stoel valt bij het zien van een voorbinddildo.

Dat er met een zekere tact gefilmd is wordt duidelijk wanneer we al kijkend opmerken dat minstens twee van de vijf vrouwen hun BH aanhouden tijdens alle erotiek. Is dit gebruikelijk of is dit de Amerikaanse preutsheid die stiekem om de hoek komt kijken?

Het is in ieder geval mooi dat zowel de tederheid van seks als de pure lust goed in beeld worden gebracht. De seksscènes zijn realistisch opgebouwd met allerlei gepraat van de partners tussendoor, dat voor een aantal komische noten zorgt. Vooral de vriend en vriendin komen met, voor veel mensen waarschijnlijk herkenbare situaties op de proppen. Martin Gero wil dan zeggen: ‘Laat de sleur niet in jouw seksleven sluipen!’

Doordat de film niet te lang duurt stoor je je niet aan de eenvoud ervan. Ook het gemis aan vernieuwing irriteert op deze manier niet. ‘Young People Fucking’ is vermakelijk om naar te kijken en bevestigt wat we eigenlijk al wisten: seks is in het echt altijd net even anders dan in de film!

Jard Diederiks

Bioscooprelease: 18 september 2008