Y tu mamá también (2001)

Regie: Alfonso Cuarón | 105 minuten | drama | Acteurs: Maribel Verdú, Gael Garcia Bernal, Diego Luna, Diana Bracho, Andrés Almeida, Juan Carlos Remolina

‘Y tu mamá también’ (‘En ook je moeder’) is een onbeschroomde, frisse Mexicaanse film, voortgedreven door de Latijnse passie die we kennen uit het werk van Pedro Almodóvar. De levendige, spontane acteerstijl van de drie hoofdpersonen botst hier en daar met de soms wat geforceerde teksten die zij in de mond gelegd krijgen, vooral als het gaat om sex, maar de film komt er mee weg om de genoemde redenen: lichtvoetig, fris en energiek.

Toch verdient ‘Y tu mamá también’ meer, omdat zij gaat over voor ieder mens belangrijke vragen in intieme relaties, gebracht met de nodige humor en een flinke portie zinderende sex. De film krijgt daarnaast naarmate hij vordert het nodige gewicht mee om in de herinnering te blijven.
Omdat de tragiek voor het slot bewaard wordt en de gesprekken tussen de drie hoofdpersonen die de film dragen vooral gaan over het vrije, ongebonden leven is het werk lichtvoetig genoeg om de aandacht van een jong publiek anderhalf uur vast te houden. Het gedrag van Luisa, die graag experimenteert, dwingt Julio en Tenoch – op het eerste gezicht twee oppervlakkige dekhengsten – tijdens de reis over hun beider vriendschap na te denken, met de nodige gevolgen. ‘Y tu mamá también’ biedt tevens een mooie inkijk in het leven van moderne jongeren in Mexico, dat bij ons toch vooral als bananenrepubliek bekend staat. Met hier en daar een kritische noot over corrupte politici, maar toch vooral met veel liefde voor de eigen cultuur. Ze is daarmee uitermate geschikt voor de filmhuisbezoeker. Met enthousiast spel van Gael Garcia Bernal (‘Amores Perros’) en hartenbreker Diego Luna, die na deze film in Hollywood aan de slag mocht, in ‘Dirty Dancing: Havana Nights’ en ‘The Terminal’. Regisseur Alfonso Cuarón brak door met de mooi geschoten Dickens-verfilming ‘Great Expectations’ (1998) en helemaal met ‘Harry Potter and the Prisoner of Azkaban’ (2004).

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 11 juli 2002