Ye Olden Days (1933)

Regie: Burt Gillett | 8 minuten | animatie, korte film, komedie, familie, fantasie, musical, romantiek | Originele stemmencast: Pinto Colvig, Walt Disney, Marcellite Garner

Mickey, Minnie, Goofy en Boris Boef spelen in deze korte, zwart-witte animatiefilm van Disney andere rollen dan we van ze gewend zijn. Gelukkig worden we daar bij aanvang van het filmpje al op geattendeerd: het is de enige keer in de geschiedenis van Disney dat de wereldberoemde karakters worden genoemd naast de rollen die ze in het filmpje vertolken.

Het verhaal van ‘Ye Olden Days’ speelt zich af in de Middeleeuwen. Mickey is een arme minstreel, die na één blik op Minnie, een prinses en dochter van koning Boris Boef, verliefd op haar wordt. De koning heeft echter andere plannen: de prinses moet haar jawoord geven aan Goofy, toen nog Dippy Dawg geheten, een prins. Minnie laat zich echter niet zomaar uithuwelijken, en weigert. Voor het oog van het volk, de kijker én Mickey stuurt vaderlief haar samen met haar hofdame Clarabella Koe naar de toren, waar haar eenzame opsluiting wacht. Maar dan heeft hij buiten Mickey gerekend…! De reddingspoging van Mickey verloopt echter niet geheel zoals het zou moeten en het duo wordt gevangengenomen. Vlak voor Mickey een kopje kleiner gemaakt wordt (we hebben de guillotine net in werking gezien als het ding gebruikt wordt voor culinaire doeleinden), weet Minnie haar vader te overtuigen dat er een duel moet komen. De winnaar van het duel krijgt Minnie’s hand.

In ‘Ye Olden Days’ speelt Goofy de slechterik, hij is de vijand van Mickey. Dat is wel even wennen. Gelukkig ligt zijn rol nog redelijk dicht bij hoe we de slungelachtige held kennen: hij is eerder dom dan boosaardig. De scène waarin het bruidsmaal opgediend wordt, is erg grappig en het duel is ook leuk bedacht. ‘Ye Olden Days’ is een aardige Disney short, dat te vinden is als extra op de blu-ray uitgave van ‘Robin Hood’.

‘Ye Olden Days’ verschijnt woensdag 23 oktober 2013 op blu-ray (als extra op de blu-ray van ‘Robin Hood’).