You May Not Kiss the Bride (2011)

Regie: Rob Hedden | 95 minuten | komedie, misdaad, romantiek | Acteurs: Dave Annable, Katharine McPhee, Rob Schneider, Mena Suvari, Kathy Bates, Ken Davitian, Tia Carrere, Kevin Dunn, Vinnie Jones, Stephen Tobolowsky, Howard Bishop, Jeanne Rogers, Willie K. Kahaiali’l, Theo Boumbis, Dorian Burns

‘You May Not Kiss the Bride’ is typisch zo’n film waarbij je je heel goed kunt voorstellen dat de cast en crew dikke pret hebben gehad op de set. Dat ligt niet alleen aan het tropisch paradijs waar deze genremix van romantische komedie en misdaadthriller zich grotendeels afspeelt, maar ook aan de absurde situaties waarin de personages zich bevinden. Jammer genoeg betaalt dat plezier zich alleen niet helemaal uit aan het publiek.

Bryan (Dave Annable, vooral bekend van TV-serie “Brothers & Sisters”) heeft een op zijn zachtst gezegd vreemd beroep. Hij fotografeert huisdieren in zijn studio, maar dan – op verzoek van hun baasjes – in kostuums en geforceerde houdingen. Hoewel dit wel het laatste is wat hij verwacht had van zijn carrière, maakt hij er maar het beste van. Wat ook niet helpt is dat zijn assistente Tonya (hilarische rol van Mena Suvari) er alles aan doet hem te verleiden en dat zijn moeder (Kathy Bates, zelfs herkenbaar met een ontgiftingsmasker en komkommers op) goedbedoelde relatie-adviezen door de telefoon levert. Dat Bryan nog niet zo vertrouwd is met zijn werk, blijkt als er op een dag iets faliekant misgaat en een poes daarbij ernstig gewond raakt. Niet veel later wordt Bryan door twee potige heren naar de met een typisch Hollywood-Oosteuropees accent sprekende Kroatische maffiabaas Vadik Nikitin gebracht. Het blijkt dat Bryans beroepsflater Nitikins vrouw benadeelde: het was háár huisdier en Nitikin eist boetedoening. Hiervoor heeft hij bedacht dat Bryan maar met zijn dochter Masha moet trouwen. Zoals we in een eerder fragment zagen is zijn plan om twee medewerkers van de INS om te kopen en zijn dochter zo aan een green card (een verblijfsvergunning) te helpen, mislukt. Er is één maar: Bryan mag de hem dan nog onbekende bruid niet aanraken, want ze is eigenlijk voorbestemd te trouwen met een van Nitikins handlangers, Brick (Vinnie Jones). Om de schijn op te houden, stuurt Nitikin Bryan en Masha (Katharine McPhee) naar een tropische bestemming voor hun huwelijksreis. Al onderweg beginnen de eerste problemen…

Dit absurde uitgangspunt vergt wel wat inlevingsvermogen van de kijker. Zo’n gearrangeerd huwelijk is nog tot daar aan toe, maar de reden waarom Nitikin voor Bryan kiest én Bryan akkoord gaat met het plan is vergezocht. Daarnaast heeft ‘You May Not Kiss the Bride’ te lijden van het onevenwichtige scenario. De seksueel getinte grappen van Mena Suvari en Rob Schneider, de slapstick humor, een ontvoering en een opbloeiende romance, het zijn ingrediënten die hier niet goed in elkaar opgaan.

Het acteerwerk is maar net voldoende, waarbij de belangrijkste rol, die van Dave Annabble, ook nog eens het meest irriteert. Hij heeft gewoonweg te weinig charisma en overwicht, zelfs als schuchtere fotograaf schiet hij ernstig tekort. Daartegenover staat dat Katherine McPhee niet alleen aantrekkelijk is, maar ook best aardig acteert. Ze komt weliswaar niet over als een Kroatische, en de verklaring waarom ze zo accentloos Engels spreekt, is nauwelijks geloofwaardig, maar daar kan de voormalige American Idol-deelneemster niets aan doen. En de bijrollen zijn over het algemeen wel goed ingevuld. Wie niet al te hoge verwachtingen heeft, zal aan ‘You May Not Kiss the Bride’ nog best een leuk tijdverdrijf hebben. Het tempo is prima, de film zakt nergens in en de locaties zijn mooi. En Tia Carrere en Rob Schneider als neef en nicht? Dat zie je nergens.

‘You May Not Kiss the Bride’ verschijnt woensdag 20 februari 2013 op DVD.