Young Guns II (1990)

Regie: Geoff Murphy | 104 minuten | actie, western | Acteurs: Emilio Estevez, Kiefer Sutherland, Lou Diamond Phillips, Christian Slater, William L. Petersen, Alan Ruck, R.D. Call, James Coburn, Balthazar Getty, Jack Kehoe, Robert Knepper, Tom Kurlander, Viggo Mortensen, Leon Rippy, Tracey Walter

‘Young Guns II’ is het logische vervolg op de filmhit ‘Young Guns’ uit 1988. Wederom speelt Emilio Estevez de hoofdrol als Billy the Kid en zijn Lou Diamond Phillips en Kiefer Sutherland ook weer van de partij. In het eerste deel werd Charlie Sheen doodgeschoten, maar in dit deel is er andere bekende acteur uit de jaren 80 en 90 voor in de plaats gekomen: Christian Slater.

‘Young Guns II’ begint met een mooie scène waarin een journalist te zien is die een afspraak heeft met iemand ergens in de woestijn. Het jaar is 1950 en de journalist gaat met zijn auto naar de plek van de afspraak toe. Daar ontmoet hij een heel oude man die met zijn paard staat te wachten, de oude man begint te vertellen dat hij stervende is en dat zijn laatste wens is dat hij clementie krijgt van de gouverneur, zoals hem beloofd is in 1881. De journalist wil weten wat de reden hiervan is. De oude man vertelt hem dat zijn naam William H. Bonney, alias Billy the Kid is en dat hij 21 mensen heeft vermoord en dat hij in het reine wil komen met zichzelf en zijn verleden.

De film eindigt net zoals hij begon; met de bejaarde Billy the Kid in de woestijn. Een raamvertelling dus, Billy blikt de hele film terug en af en toe geeft hij via een voice-over wat tekst en uitleg bij bepaalde gebeurtenissen. De raamvertelling is wel aardig, de scènes aan het begin en aan het eind van de film zijn leuk gevonden en geven iets extra’s aan de zweem van mystiek die rond Billy the Kid hangt (hij heeft namelijk wel echt bestaan). Helaas is de voice-over niet altijd even goed op z’n plaats. Een voice-over kan een goed middel zijn om iets te verduidelijken of om bepaalde gebeurtenissen samen te vatten, maar in deze film is de voice-over echter overbodig en komt nogal gekunsteld over. ‘Young Guns II’ is in eerste instantie natuurlijk een luchtige western en daarin valt een voice-over ietwat uit de toon.

Bij een sequel wordt natuurlijk altijd de vergelijking met het eerste deel getrokken en helaas is ook in dit geval het origineel beter dan het vervolg. De casting is in beide delen prima te noemen, maar deel één had een veel beter script dan deel twee. Het verhaal is nogal onsamenhangend en komt maar moeilijk op gang. Billy is weer met z’n oude strijdmakkers op pad en ze worden achtervolgd door de sheriff door prachtige woestijnlandschappen, wat dat betreft is er niks veranderd, maar waar in ‘Young Guns’ duidelijk was dat Billy en z’n bende een wraakactie uitvoerden tegen de moordenaars van hun vriend en verzorger, is echter in ‘Young Guns II’ de context niet altijd even duidelijk. Het is jammer dat niet meer de nadruk is gelegd op de relatie tussen Pat Garret en Billy the Kid. Ooit waren ze boezemvrienden en partners in crime totdat Garret onder druk van justitie als sheriff achter Billy aanging.

Het verhaal is dus wat magertjes, toch is ‘Young Guns II’ een vermakelijke film geworden. Zoals gezegd, de casting is prima. Emilio Estevez speelt met dezelfde overtuiging de bijdehante Billy the Kid. Lou Diamond Phillips kan op herhaling als de messentrekkende, spirituele Indiaan Chavez en Kiefer Sutherland is wederom Doc, de zachtmoedige outlaw die tegen wil en dank weer meegezogen wordt door Billy. Nieuw in dit deel is Christian Slater die de bandiet met de geweldige naam Arkansas Dave Rudabaugh speelt. Hij is hetzelfde type als Billy; vrijmoedig, grote mond en zelfingenomen. Zijn constante ruzies met Billy over het leiderschap van de bende zijn bijzonder lachwekkend. Daarnaast zien we in een aantal bijrollen ook nog James Coburn (‘The Magnificent Seven’, ‘The Great Escape’) en Viggo Mortensen (‘Lord of The Rings’-trilogie) voorbijkomen en is William Petersen (CSI) sheriff Pat Garret.

De titelsong “Blaze of Glory” van Jon Bon Jovi, die een piepklein tekstloos rolletje heeft, werd een enorme hit en won een Golden Globe en werd genomineerd voor een Oscar. Nominaties voor acteerwerk, regie en script kreeg de film echter niet en dat is geheel terecht want ‘Young Guns II’ is niet meer dan een lichtzinnige, actievolle western.

Hendrik Dijkhuis

Bioscooprelease: 17 mei 1991