Your Highness (2011)

Regie: David Gordon Green | 102 minuten | komedie, avontuur, fantasie | Acteurs: Danny McBride, James Franco, Rasmus Hardiker, Natalie Portman, Toby Jones, Justin Theroux, Zooey Deschanel, Charles Dance, Damian Lewis, Simon Farnaby, Deobia Oparei, B.J. Hogg

Voor het verhaal van ‘Your Highness’ reizen we terug in de tijd, naar de Middeleeuwen. Een tijd waarin koningen, prinsen en prinsessen nog de dienst uitmaakten. De prinsen uit ‘Your Highness’ zijn twee wel heel erg tegenstrijdige prinsen. Prins Fabious is het type prins dat elke koning zich alleen maar kan wensen. Dapper, heldhaftig, geliefd, de ideale troonopvolger dus. Zijn broer, prins Thadeus, is zijn complete tegenpool. Lui, nonchalant, ongeïnteresseerd, dat zijn de grootste karaktereigenschappen van Thadeus. Wanneer op de trouwdag van Fabious zijn verloofde, Belladonna, ontvoerd wordt door de kwade tovenaar Leezar gaan Fabious en Thadeus (de laatste met frisse tegenzin) er samen op uit om haar te redden. Als snel blijkt er echter van een groot complot sprake te zijn en komen ze erachter dat vrijwel het hele reisgezelschap met wie ze er op uit trekken samenzweert met Leezar, waardoor ze er feitelijk alleen voorstaan tijdens hun gevaarlijke queeste om Belladonna van de dood te redden.

Met de cast van ‘Your Highness’ is weinig mis. Voor Fabious en Thadeus is gekozen voor respectievelijk James Franco (bekend van onder andere ‘Rise of the Planet of the Apes’) en Danny McBride. Dit duo zagen we eerder al samen in ‘Pineapple Express’ (2008) optreden, een film die net als ‘Your Highness’ geregisseerd is door David Gordon Green. Voor de rol van Isabel, de sexy boogschutter die zo haar eigen redenen heeft om wraak op Leezar te nemen, is gekozen voor Natalie Portman. Er is dan ook genoeg ervaring aanwezig om tot iets moois te leiden.

Het vreemde aan ‘Your Highness’ is dat het, ondanks de goede cast, toch een beetje als een goedkope productie aanvoelt. Zo is er voor een aantal scènes bijvoorbeeld wel heel veel gekeken naar ‘The Lord of the Rings’. De toren waar Belladonna in zit opgesloten lijkt wel erg op die van Sauron. De vele tochten door de bergen en natuur zijn exact hetzelfde gefilmd als in ‘The Lord of the Rings’ en verder is de manier waarop het gezelschap later in de film een doolhof binnengaat hetzelfde als de wijze waarop Frodo met zijn gezelschap de mijnen van Moria binnenkwam. Hoewel dit allemaal met een overduidelijke knipoog gedaan is, draagt het bij aan de simpele uitstraling van ‘Your Highness’. Daarnaast verlaagt de film zich wel heel veel tot puberale grappen, zowel seksistisch alsook de vele bekende plas- en poephumor. Zo heet een pub waar het reisgezelschap binnentreedt ‘horse piss inn’ en draagt Thadeus constant een mannelijk geslachtsdeel om zijn nek en schroomt hij niet om hiermee te koop te lopen.

Het is dan ook zeker even wennen om Natalie Portman na haar eerdere gedurfde rollen in ‘V for Vendetta’ (2005) en ‘Black Swan’ (2010) nu in een veel minder serieuze film aan het werk te zien. Toch is ze een welkome toevoeging aan de cast. Want waar de twee prinsen en dan met name Thadeus vaak te geforceerd en een beetje kinderachtig overkomen, is de knappe en net wat serieuzere Natalie Portman een prettige afwisseling. Ook vechtend staat ze absoluut haar mannetje en de acrobatische manier waarop ze de vijanden een kopje kleiner maakt is zeker het aanzien waard. En wanneer je na een tijdje de vele flauwe grappen in de film voor lief hebt genomen en geaccepteerd hebt dat ‘Your Highness’ niet al te serieus genomen wil worden, blijkt het ook best een leuke komedie te zijn. De vele bizarre situaties en karakters waar je als kijker mee geconfronteerd wordt, zoals het intense kooigevecht waarin Isabel voor het eerst haar opwachting maakt en de vreemde, humoristische taferelen in het labyrint, ze zorgen allemaal zeker voor de nodige komische scènes. Verwacht absoluut geen wonderen van ‘Your Highness’, maar als een redelijk simpele komedie die flauwe grappen met hilarische situaties afwisselt, is het zeker goed voor een avondje vermaak.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 15 september 2011
DVD- en blu-ray-release: 25 januari 2012