Your Sister’s Sister (2011)

Regie: Lynn Shelton | 90 minuten | komedie, drama | Acteurs: Emily Blunt, Rosemarie DeWitt, Mark Duplass, Mike Birbiglia, Mel Eslyn, Jeanette Maus, Kate Bayley, Jennifer Maas, Jason Dodson, Norman Tumolva, Evan Mosher, Jeremy Mackie, Nathan M. Miller, Kate Jarvis, Dori Hana Scherer, Dusty Warren, Beckett Chin, Steve Snoey, Pete Erickson, Kimberly Chin, Seth Warren, Kohen Chin

Eigenlijk is het maar een vreemde titel voor een film: ‘Your Sister’s Sister’ oftewel ‘de zus van je zus’, zoals deze romantische komedie van regisseur Lynn Shelton genoemd is. Toch is het verhaal dat achter deze opmerkelijke woordkeuze schuilt verre van vreemd. Het is eerder juist een lekker simpel en herkenbaar verhaal over liefde, vriendschap en familie.

Er is uiteraard helemaal niks mis met een relatief eenvoudig verhaal en dat wordt in ‘Your Sister’s Sister’ al vrij snel bewezen. Jack (Mark Duplass) is sinds de dood van zijn broer een jaar geleden zichzelf niet meer. Zijn beste vriendin Iris (Emily Blunt), die tevens de ex van zijn broer is, vindt het een goed idee dat Jack een weekje naar de blokhut van haar vader gaat om daar compleet afgesloten van de buitenwereld zijn hoofd leeg te krijgen. Eenmaal aangekomen blijkt de zus van Iris, Hannah (Rosemarie DeWitt), met precies dezelfde redenen in deze blokhut te zijn neergestreken. Na een avondje goed doorzakken belanden de twee bij elkaar in bed, wat geen probleem zou zijn ware het niet dat een dag later Iris, die onverwachts vakantie heeft, ook als verrassing naar de bungalow komt.

Je kunt je voorstellen dat dit scenario tot aardig wat grappige taferelen leidt. Toch is humor zeker niet de belangrijkste drijfveer van ‘Your Sister’s Sister’. De nadruk ligt namelijk veel meer op de relaties onderling dan op humoristische toestanden. Want wanneer Iris stiekem meer dan alleen vriendschap voor Jack blijkt te voelen, wordt zijn nachtelijke avontuur met Hannah al snel een nogal heikel punt. De vriendschap tussen Iris en Jack en daarnaast de enorm hechte band tussen de beide zussen komen al snel onder druk te staan.

Grootste pluspunt van ‘Your Sister’s Sister’ is het puike acteerwerk van het drietal. Stuk voor stuk zetten ze een zeer overtuigende prestatie neer. Met name Emily Blunt is sterk als altijd en komt echt enorm lief en geloofwaardig over als het jonge zusje van de twee. Rosemarie DeWitt en Mark Duplass doen hier echter nauwelijks voor onder en door de chemie tussen dit drietal weten ze het optimale uit het dunne script te halen. Want hoewel de scènes, die voor een groot deel door improvisatie tot stand zijn gekomen, niet allemaal even sterk zijn en ook de dialogen soms net een tikkeltje langdradig willen worden, is het over het geheel genomen toch een dikke voldoende. Met name de nachtelijke scènes waarbij Iris en Hannah als twee zussen onderling diepe gesprekken over hun persoonlijke gevoelens voeren zijn erg geloofwaardig neergezet.

Uiteindelijk weten de makers met ‘Your Sister’s Sister’ dan ook het maximale uit het bescheiden scenario en dito setting (de film speelt zich vrijwel in zijn geheel in en rondom de verlaten blokhut af) te halen. Het verhaal mag dan soms een tikkeltje aan de trage kant zijn en de climax van de film weinig verrassend (op een interessante slotscène na): toch is ‘Your Sister’s Sister’ echt een lekkere feelgood film geworden. Je zou bijna wensen dat je ook een zus als Iris of Hannah had.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 6 september 2012
DVD-release: 7 maart 2013