Yuri’s Day-Yuryev Den (2008)

Regie: Kirill Serebrennikov | 137 minuten | drama | Acteurs: Kseniya Rappoport, Roman Shmakov, Yevgeniya Kuznetsova, Sergey Sosnovskiy, Sergei Medvedev, Igor Khripunov

De bekende operazangers Lyuba uit Moskou neemt haar twintigjarige zoon mee op een nostalgisch uitstapje naar het dorp waar ze ooit geboren is. Dit dorp, dat in Rusland in niemandsland ligt, lijkt zo’n twintig jaar te hebben stilgestaan tijdens de grote ontwikkelingen van het immense land. Lyuba’s zoon Andrei heeft niet veel op met de ideeën van zijn moeder om deze merkwaardige reis naar een vergeten herinnering te maken. Eenmaal aangekomen verdwijnt Andrei op mysterieuze wijze, waarna Lyuba naar hem op zoek gaat. Het leven in dit afgelegen dorpje en de ontmoetingen met diens inwoners zetten een spirituele transformatie in gang.

‘Yuri’s Day’ is zo’n typische film uit de Russische filmstal. Een zeer traag lopend verhaal, de aandacht voor gezichtsuitdrukkingen en beelden en de vooral poëtische en filosofische benadering van het leven en de maatschappij. Niet voor niets worden in de eerste minuten van de film citaten gegeven van de schrijvers Tsjechov en Solzjenitsyn. Het verhaal van de vermissing van de zoon is totaal ondergeschikt aan de ontwikkeling van het hoofdpersonage Lyuba en de veranderingen die zij doormaakt. Een reis door de tijd, een reis van de menselijke geest en de input die iemands ziel krijgt wanneer zij compleet verschillende mensen dan zichzelf ontmoet; de arme dorpelingen, de verslaafde en agressieve man, de gedetineerden die in een soort van varkensstal leven. Dit is wat de film is, en geen verhaal die netjes een begin en einde kent.

Dit is dan ook meteen een van de belangrijkste redenen waarom ‘Yuri’s Day’ niet geschikt is voor het grote publiek. Het is een typische Russische arthouse productie die zwelgt in melancholie en als een langgerekt filosofisch gedicht aandoet. Hoewel er zeker sprake is van een interessant uitgangspunt bereikt de film niet de echte kracht waardoor hij de toeschouwer ook daadwerkelijk meevoert in deze spirituele vertelling. Hiervoor is vooral het te trage verloop van de film verantwoordelijk. Wel is de opera- en kerkelijke muziek van enorme waarde voor ‘Yuri’s Day’, deze geeft bij tijd en wijle echt kippenvel, zeker in combinatie met het uitstekende acteerwerk van hoofdrolspeelster Kseniya Rappoport.

‘Yuri’s Day’ van regisseur Kirill Serebrennikov is een aardige film over de persoonlijke veranderingen van een individu na een ingrijpende gebeurtenis. Helaas zorgt het langzame tempo van de film in combinatie met de lange speelduur ervoor dat de aandacht er moeilijk bij te houden is gedurende de gehele film. Hulde voor Kseniya Rappoport is daarentegen wel zeker op zijn plaats.

Meinte van Egmond